Trond Ramsøskar

Boligutviklerens dilemma: Kundeprosess eller byggeprosess?

Dagens boligkunder er krevende. De ser på boligkjøpet som et veien-blir-til-mens-du-går-prosjekt. De forventer leverandører som interesserer seg for boligdrømmen deres og forstår at de er ute etter skreddersøm, ikke hyllevare. 

Innlegg av Trond Ramsøskar

Interiørarkitekt MNIL
Ramsøskar Interiørarkitekter AS

Dette forutsetter et nytt tenkesett hos boligutviklerne. Tradisjonelt sett har entreprenørens behov styrt innhold og fremdrift i tilvalgsprosessen. En slik arbeidsmodell passer ikke for dagens kunder. De vil ta stilling til fliser og stikkontakter når det føles naturlig i deres egen planleggingsprosess, ikke når det passer for entreprenøren.

Perspektivet må derfor endres slik at tilpasninger og tilvalg kan skje på kundens premisser og med utgangspunkt i kundens tenkemåte. Satt på spissen: Går du til en bilforhandler, velger du fargen på den nye bilen selv. Går du til en boligleverandør og skal foreta det som sannsynligvis er den største investeringen din, vil du fritt kunne velge både farger og utforming av detaljer. Du krever individorientert kundebehandling.

Det finnes to måter å møte denne utviklingen på. Å la kunden starte med blanke ark er selvsagt ideelt, men av åpenbare årsaker en løsning som egner seg best i high end-markedet. En mellomting mellom full skreddersøm og standardisering er å la kundene velge mellom stiler. For mange vil dette være skreddersøm god nok og dessuten smertefritt økonomisk sett.

Hos Ramsøskar har vi god erfaring med å sette sammen vi kaller ”konseptpakker” tilpasset forskjellige alders- og smakssegmenter. Hver pakke består for eksempel av kjøkkenløsning, benkeplate, gulv, fargepalett og materialer for øvrig. Vi snakker fremdeles om standardisering, men boligutvikleren tar konsekvensen av at sluttbrukerne er forskjellige. De får anledning til å velge stil, og de behøver ikke å ta malerkosten frem for å gjøre boligen til sin egen.

Konseptpakkene kan enkelt suppleres med noen timers rådgivning i regi av interiørarkitekt. Dette gir stor merverdi til kresne kunder. Interiørarkitektens veiledning og beslutningsstøtte bidrar til gjennomtenkte, smarte løsninger og et personlig uttrykk som får kundens nye hjem til å fremstå som spesialdesignet.

Vår erfaring er helt entydig: Boligkjøpere flest ønsker en enkel og oversiktlig beslutningsprosess. Mange rygger tilbake når de møter det tradisjonelle tilvalgstilbudet. Med konseptpakker blir det overkommelig. Kunden blir spart for en masse detaljarbeid.