Proffene tar over større del av markedet

Det er fortsatt mange handy kvinner og menn rundt om i landet som ønsker å gjøre mest mulig av byggearbeider i hus, hage og hytte selv - men de blir stadig færre.

Det såkalte gjør det selv-markedet eksisterer selvsagt rundt om i landet – heldigvis. Mange elsker mestringsfølelsen av selv å kunne sette opp sin garasje eller andre byggverk – og i utgangspunktet sparer man selvsagt også penger. Men bare om man vet hva man holder på med – er man en amatør uten videre kunnskap rundt det man holder på med, kan produktet derimot bli så som så – og kan koste mer enn det smaker til slutt.

I løpet av de siste par generasjoner har innbyggerne i Norge blitt stadig rikere. Det har gjort noe med behovet for og lysten til å gjennomføre ulike praktiske oppgaver i og rundt hjemmet. Har man råd og anledning til å sette bort arbeidet, gjør stadig flere dette i stedet for å ta av sin dyrebare fritid. For mens mange tidligere så mindre arbeidsoppgaver som den beste fritidssysselen, er det ikke like mange som føler det slik nå.

Ikke minst merker man at gjør det selv-markedet har vært på en jevn nedadgående kurve de siste tiårene når vi ser på de litt større oppgavene. Nå man på 1970- og 1980-tallet skulle bygge seg eget hus ønsket veldig mange å gjøre en god del arbeid selv – ikke minst når det gjaldt grunnmuren. Man bestilte blokker fra Leca, inviterte inn familie og venner – og gjorde unna grunnmuren i løpet av en langhelg eller noen ettermiddager – og avsluttet gjerne med en skikkelig «dugnadsfest». Det er ikke mange som gjør det på denne måten lenger – noe leverandørene til denne delen av markedet også i stor grad har merket.

Det er flere årsaker til at det er blitt slik. Det blir stadig strengere regler og forskrifter man skal følge innen både kvalitetskrav samt HMS - og stadig flere kjøper nå ferdige pakker fra leverandører – rett og slett for man har finansielle muligheter til dette.

Nedgangen i privatmarkedet merkes også innen byggevarehandelen, som de siste månedene har levert relativt svake veksttall – og det er privatkundene som svikter. Virke peker på at proffmarkedet vokser, men privatkundene legger igjen færre byggevarekroner enn tidligere.

Om ikke noe dramatisk skulle skje, er nok dette en trend som vil fortsette. Stadig færre har med seg de praktiske evnene eller viljen til å bygge selv. Vi kan jo kanskje håpe at verdien og gleden av å skape noe på egenhånd vil vokse i løpet av de neste generasjonene – men særlig sannsynlig er det vel neppe.