Nye fv. 17 skal gå gjennom to tunneler og deretter på bru og fylling over Olvikvatnet. Illustrasjon: Statens vegvesen

PNC gjenopptar arbeidet i Liafjelltunnelen

Entreprenør PNC Norge har fått grønt lys igjen på Liafjelltunnelen i Nordland etter at Vegvesenet forrige uke stanset arbeidet på grunn av samlast av sprengstoff og tennere.

Onsdag forrige uke stanset Statens vegvesen arbeidet på Liafjelltunnelen på Fylkesvei 17 Liafjellet-Olvikvatnet i Nordland etter at entreprenør PNC Norge hadde samlastet sprengstoff og tennere.

Arbeidet på prosjektet ble stanset av lignende årsaker i mars i år. Den gang stanset spreningen i tunnelen i åtte dager, og startet igjen etter at PNC Norge byttet ut bergsprenger og bergsprengningsleder. Onsdag denne uken møtte entreprenøren Vegvesenet i et møte, og prosjektleder Alf Harald Barosen i Statens vegvesen sier til Byggeindustrien at entreprenøren har fått klarsignal til å gjenoppta arbeidet etter å ha laget nye sjekklister og prosedyrer.

– Det har nå vært stopp i en uke, og det er klart at det blir forsinkelser av slikt. Men to uker går det an å ta igjen, sier Barosen.

Han registrerer tørt at han ikke hadde forventet å se arbeidet stoppe to ganger for samme forseelse.

– Vi forventet jo at dette ikke skulle skje igjen sist gang. Det er lov å feile, men da må man også ta konsekvensene av det. PNC har sett alvorlig på dette, så nå får vi håpe det blir bedre.

Bettina Gross i PNC Norge sier til Byggeindustrien at entreprenøren ikke kan uttale seg til pressen om saken.

– Vi forholder oss til kontrakten vi har med Statens vegvesen, og den kontrakten slår fast at vi ikke skal uttale oss overfor mediene. Det er helt greit for oss, sier hun.