Fra venstre; Morten Kirkerud, Bane NOR, Matz Lonnedal Risberg, prosjektleder Bane NOR, Janne Aas-Jakobsen, NIRAS, Theis Rasmussen, NIRAS og Kjell Nykmark, NIRAS.

NIRAS skal bistå Bane NOR med Hensettingsområde for Ski Syd og avgreining Østre Linje

- NIRAS skal bistå Bane NOR med nytt hensettingsområde for Ski Syd og avgrening Østre Linje og vi er svært glade for å bistå på nok et hensettingsanlegg i Norge. Det er et stort og krevende prosjekt og det er et solid rådgiverteam som skal jobbe sammen om dette prosjektet, sier Janne Aas-Jakobsen, direktør i NIRAS.

Dette er et prosjekt som er sentralt for infrastrukturutviklingen på Østlandet.

- Vår infrastrukturavdeling vokser og det brede samarbeidet med våre erfarne jernbaneressurser i Danmark gjør at vi har et solid fagmiljø. Vi vil benytte både norske og danske ressurser i prosjektet og har med en rekke norske samarbeidspartnere i teamet. Vi stiller med et øvet team, og drar på mye god erfaring fra blant annet arbeidet på teknisk hovedplan for hensettingsområde på Kongsvinger, forteller Aas-Jakobsen.

Prosjektet skal utarbeide teknisk hovedplan for et hensettingsanlegg med plass til 55 togsett samt cirka seks kilometer banestrekning. Inkludert i dette er diverse veier, bruer, overvannshåndtering, miljøoppgaver med mer.

- Prosjektet er strategisk viktig for vår satsning i det norske jernbanemarkedet. Vi er i ferd med å gå fra å være danske, til å bygge et skandinavisk team. Med spennende prosjekter som dette, håper vi at det også blir enklere å få tak i de ressursene vi trenger for å ytterligere bygge oss opp i Norge. sier Theis Rasmussen, ansvarlig for jernbane i NIRAS i Norge.

Selskapene som har vunnet denne oppgaven sammen med NIRAS, er Dr Techn Olav Olsen, Ing Rasmussen og Strand, Safetec, Amberg, Løvlien Georåd, SAAHA, Scansurvey, Oslo Economic og Norsk Jernbanesikkerhet.