Prosjektleder Alf Harald Barosen sier til Byggeindustrien at den siste hendelsen skjedde forrige onsdag.
– Statens vegvesen ser alvorlig på dette, og det vil bli avholdt et møte med PNC i Bodø onsdag, sier han.
– Har det skjedd lignende hendelser tidligere på prosjektet?
– I mars stoppet vi sprengningen i tunnelen for et lignende forhold, og da var det stopp i åtte dager. Da ble bergsprenger og bergsprengningsleder byttet ut, svarer Barosen.
Han vil ikke si noe om hvilke konsekvenser dette vil få denne gangen, før etter møtet med PNC.
- Vi ønsker at vi kunne fremstilt våre synspunkter, men må forholde oss til kontrakten med Statens vegvesen som sier at vi ikke kan uttale oss til media, sier Bettina Gross i PNC Norge i en kommentar til Byggeindustrien.
Prosjektet er et rassikringstiltak i Lurøy kommune på Helgeland. Det bygges 5,5 kilometer vei frem til grensa til nabokommunen Rødøy. Veien skal gå gjennom to tunneler: først en gjennom Liafjellet på cirka 1900 meter og deretter en kort tunnel ut til Olvikvatnet. Veien krysser vannet på fylling og en liten bru.
- Nøkkelord
- PNC Norge
- Statens vegvesen
- Anlegg