Skanska leder an i kampen om milliardkontrakt i Møre og Romsdal

Fire entreprenørar konkurrerer om hovedkontrakten på Nordøyvegen i Møre og Romsdal, og Skanska Norge ligger best an til å få milliardkontrakten.

- Statens vegvesen har gjort en god og omfattende jobb mot entreprenørbransjen både lokalt og nasjonalt. Det har vært god konkurranse om oppdraget og prisene vi har fått inn viser hva kontrakten er verdt i markedet pr. i dag, sier samferdselssjef Arild Fuglseth i Møre og Romsdal fylkeskommune.

Her er tilbudene (pristilbud og konkurransesum)

  • Implenia Norge AS: 2.905.652.400,03 og 2.620.652.400,03
  • Aurstad/Metrostav/Toto: 3.053.090.614,00 og 2.888.090.614,00
  • PNC: 2.787.527.549,85 og 2.587.527.549,85
  • Skanska Norge AS: 3.019.984.886,00 og 2.504.984.886,00

Dermed er det Skanska som ligger best an til å få milliardprosjektet. Vegvesenet forteller til Byggeindustrien at det er konkurransesummen som avgjør hvem de signerer med. Konkurransesummen er pristilbudet minus et fratrekk som tilbyderne har fått i forhold til hvor stor merverdi gjennomføringsplanene deres gir prosjektet.

Statens vegvesen og Møre og Romsdal fylkeskommune skal kontrollregne tilbudene og gå igjennom all dokumentasjon før det blir avgjort hvilken entreprenør som får oppdraget. Statens vegvesen bygger Nordøyvegen på oppdrag fra Møre og Romsdal fylkeskommune.

Nordøyvegen gir fastlandsforbindelse for rundt 2900 mennesker på Lepsøya, Haramsøya, Skuløya/Flemsøya og Fjørtofta i Haram kommune og Harøya og Finnøya i Sandøy kommune i Møre og Romsdal.

De rundt 10.000 innbyggerne i kommunene Haram og Sandøy blir knyttet nærmere sammen. Både næringsliv og private vil spare transportkostnader og få et mer fleksibelt transportsystem. Nordøyane har i dag to fergeforbindelser og en hurtigbåtforbindelse.

Prosjektet omfatter:

  • Lepsøybrua, 800 meter lang høybru fra Skjeltene på fastlandet over skipsleiet til sjøfylling mot Lauka og Hestøya.
  • Laukebrua, en 110 meter lang bru som ligger rett sørøst for Lauka og Lisjelauka.
  • Hamnaskjersundbrua, en 200 meter lang bru i Hamnaskjersundet.
  • Haramsfjordtunnelen fra Hestøya til Austnes, 3500 meter.
  • Nogvafjordtunnelen, fra Longva på Flemsøya til Fjørtofta, 5730 meter.
  • Fjørtoftfjordtunnelen, fra Fjørtofta til Myklebust på Harøya, 3680 meter.
  • Burbergtunnelen, en miljøtunnel på Fjørtofta, 170 meter.
  • Vei på sjøfylling over Lepsøyrevet, totalt 2735 meter.
  • Ny vei over Fjørtofta.