Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen er opptatt av at ikke alle milliardjobbene i anleggsektoren skal komme ut i markedet på samme tid.

Solvik-Olsen: - Vi må unngå «ketchup-effekten»

I tiden fremover skal det legges ut en rekke milliardprosjekter i anleggsmarkedet i Norge. – For oss er det viktig å sørge for en best mulig konkurranse rundt jobbene og derfor jobber vi med at ikke for mange av disse prosjektene skal komme ut i markedet på samme tid, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Samferdselsministeren deltok torsdag på Entreprenørdagen i Trondheim – og var opptatt av å få til et godt samspill med entreprenørene i anleggsbransjen.

– Entreprenørene er viktige for å få gjennomført oppgavene som skal løses på en god måte. For meg er det viktig å få best mulig konkurranse slik at vi kan få mest mulig vei og bane for pengene. Vi må unngå som samfunn at det ikke er god nok konkurranse rundt bruken av skattekronene, og derfor er det viktig å se på helheten i anleggsbransjen og hvilke prosjekter som kommer ut i markedet – og ikke minst når de kommer. Kommer for mange store prosjekter på samme tid risikerer vi at flere selskaper ikke har kapasitet til å være med i enkelte av konkurransene. Som en del av dette er det viktig at våre etater snakker sammen slik at vi kan hindre at alle jobber kommer samtidig – og at vi kan planlegge dette utover, slik at vi unngår et «ketchup-effekt» – som mange i bransjen er bekymret for, utdyper Solvik-Olsen overfor Byggeindustrien.

Han gjennomførte nylig et møte de de største statlige infrastrukturutbyggerne i Norge med akkurat dette som tema.

– Dette er noe vi er opptatt av, og vi gjennomførte for kort tid siden et møte der Statens vegvesen, Nye Veier, Bane NOR, Kystverket og Avinor deltok, og hvor dette ble diskutert, påpeker han.