Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Grønt skifte umulig uten gruver

Frode Nilsen

Publisert: 31.05.2018 09:32.

Det grønne skiftet er høyt på dagsorden hos de fleste politikere. Det investeres enorme summer for å bli mest mulig uavhengig av fossile energikilder. Den teknologiske utviklingen skjer i et enormt tempo. 

  • Treindustrien melder om økning i salget av trebaserte byggevarer

  • Byggevareindustrien rapporterer om godt salg i mars

  • HRP har fått skoleprosjekter for en milliard det siste året

  • Frp vil endre regelverket for moms på omtvistede krav

Nettleder

Klimasatsingen skyter fart i anleggssektoren

Les også:

  • Vil bli et koronavalg
  • Fortsatt stor diskusjon rundt det som vil bli Norges største byggeprosjekt
  • Nye verktøy i kampen mot arbeidslivskriminaliteten
  • Lytt til næringen i utdanningsreformen
  • Denne helgen blir viktig for norsk næringsliv
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Trond Ramsøskar

«Kortreiste kontorarbeidsplasser må inn i boligutviklingen»
Les mer

Les også:

  • Ikke hopp bukk over konkurranseloven!
    Lars Sørgard
  • Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?
    Petter Eiken og Anne Marstein
  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Treindustrien melder om økning i salget av trebaserte byggevarer
  • Byggevareindustrien rapporterer om godt salg i mars
  • HRP har fått skoleprosjekter for en milliard det siste året
  • Frp vil endre regelverket for moms på omtvistede krav
  • Stopp for planer om bussterminal over Oslo S
  • Fagforbundet-leder varsler «opprør» hvis det ikke blir lønnsvekst
  • Klimasatsingen skyter fart i anleggssektoren
  • Heftig limtremontasje på Romsdalsgondolen
  • Daglig leder tiltalt for grovt skattesvik og farlige arbeidsforhold: - Særdeles skjerpende omstendigheter
  • Ny daglig leder i Opplandske Betong
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Millskvartalet

Flere prosjekter

  • Waldemars Tårn
  • Trævarefabrikken
  • Sandsliåsen
  • Billingstad Panorama
  • Øvre Utstillingsplass Ålesund
  • Årneskvartalet
  • ZEB-laboratoriet
  • Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole
  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
Flere prosjekter

Siste kontrakter

AF Gruppen bygger Vikingtidsmuseet

Flere kontrakter

  • Seltor bygger for Entra i Oslo
  • Tverås signerte Hjelset-kontrakt
  • Skanska signerte Trondheim kommunes største kontrakt noensinne
  • NCC signerte kontrakt for Granåsen Idrettspark
  • Betonmast bygger skole på Hønefoss
  • HENT vant konkurransen om Blått bygg ved Nord universitet
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Heftig limtremontasje på Romsdalsgondolen

  • Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

  • Bygging av nye Granåsen i full gang

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorFrode Nilsen

Frode Nilsen

 

Konsernsjef LNS Gruppen

Salget av EL-biler har hatt en eksplosiv økning. I Kina produseres det i løpet av få år flest EL-biler. Bare i Europa må det bygges nærmer 20 gigafabrikker for å dekke behovet for batterier. I nær fremtid vil sannsynligvis skipsfarten, anleggsmaskiner, lastebiler og kanskje fly mm. bli elektrifiserte. Likeledes satses det mye på fornybare energikilder. Forbruket av de strategiske råstoffene er derfor sterkt økende. Samtidig vil produksjonen for flere av disse ha en nedadgående trend. Et grønt skifte vil kreve stor tilgang av kobber, litium, kobolt, REE-mineraler, grafitt, kvarts, nikkel, jern, gull, platina for å nevne noen få.

I en EL-bil brukes det ca. 160 kg kobber, ca. 3 ganger mer enn en vanlig bil. I år er det forventet at 8 % av alle solgte biler er EL-biler. I 2020 forventes det et forbruk på mer enn 370.000 tonn kobber til EL-biler, tilsvarende hele årsproduksjonen til verdens største gruve. I 2035 vil produksjonen av EL-biler kreve 20 millioner tonn kobber dvs. hele produksjonen fra alle verdens gruver! Forbedret teknologi og økt resirkuleringen vil ikke være nok til tette gapet mellom tilbud og etterspørsel. Lukkes ikke dette vil alle tanker om et grønt skifte kun være illusjoner. Situasjonen er den samme for en rekke av de viktigste råstoffene.

Mye av dagens gruvedrift foregår i områder i verden hvor det er utstrakt bruk av barnearbeid, grove brudd på HMS, menneskerettigheter og med enorme ødeleggelser på miljøet. Dette er forhold vi full kontroll på i vårt land. Norske myndigheter sikrer etterlevelse av de strengeste miljøkrav, etiske standarder, forskrifter mm. som finnes. Alle ønsker et grønt skifte. De fleste vet at dette innebærer økt forbruk av råstoffer og dermed mer gruvedrift. Men det hele koker ned til at man ønsker gruvedrift; «but not in my backyard!» Dette er en kortsiktig tankegang.

Gruvebransjen internasjonalt eies i stor grad i dag av eiere som har et ønske om rask profitt. Letevirksomheten etter nye forekomster er derfor på et meget lavt nivå. De beste forekomstene tatt ut og malmene som det drives på blir stadig fattigere. Tilgangen på nye ressurser er ikke-eksisterende.

Da Solberg-regjeringen tiltrådte i 2013 ble det sagt at «Mineralnæringen er en av regjeringens viktigste satsingsområder». Så langt er dette mest ord uttalt i festtaler. Å gjøre ny gruvedrift mulig har den nåværende regjering ikke vært noen stor eksponent av.

Gruvedrift er meget kapitalkrevende. Råvarepriser varierer over tid. Få bransjer har opp gjennom historien tiltrukket seg mer useriøse aktører enn nettopp gruvebransjen. Når prisene går oppover skal alle være med. I det samme prisene snur, rømmer de fleste. Dette gir særdeles store utslag, både på råvarepriser og verdi på selskaper. Bransjen må ha langsiktige eiere. Likeledes må man ha finansieringskilder som har kompetanse om gruvedrift. I Norge er det nesten umulig å skaffe finansiering til gruveindustrien. Det er forunderlig all den tid Solberg-regjeringen har uttalt viktigheten av mineralbransjen og samtidig er eier av de viktigste finansieringskildene.

I Jeløya-erklæringen ble det sagt at «Regjeringa vil at Noreg skal vere ein pådrivar i det internasjonale klimaarbeidet, og vil forsterke klimaforliket». Videre sies det: «Det blir ikkje gitt nye utsleppsløyve til sjødeponi for gruveavfall i perioden». Dette er et godt eksempel på at «Veien til Helvete er brolagt med gode intensjoner». Verden trenger kritiske råstoff som Norge har mye av. De viktigste ressursene ligger ved kysten og sjødeponi er da den naturlige løsningen. Det hevdes at Norge er ett av få land som gjør dette. Dette er riktig, men det skyldes at de fleste andre forekomster i verden ligger langt fra havet. Sjødeponi er da umulig. En sjødeponering skal skje på en mest mulig bærekraftig måte. Historiene fra vårt land hvor faktisk sjødeponi har medført at forurensede fjorder er blitt friskmeldte må frem.

Utviklingen er alarmerende. Produksjonen av råstoffer må økes om det skal være mulig å oppnå klimamålene. Norge har et særskilt ansvar siden vi har viktige ressurser, og at gruvedrift utføres etter de strengeste krav. Politikerne drukner de langsiktige strategier i arbeidet med å få til kortsiktige forlik. Bransjen må tenke langsiktig og det må også legges til rette for en nasjonal finansiering. Gruveindustrien er en av, om ikke den viktigste, aktøren for å kunne få til et grønt skifte. Vi trenger holdninger og rammevilkår som gjør dette mulig. Ett av Norges viktigste bidrag i klimaarbeidet er å ha en sterk og nasjonal gruvebransje.  

Nøkkelord:

Gjestekommentarer
 

Frp vil endre regelverket for moms på omtvistede krav

 

Heftig limtremontasje på Romsdalsgondolen

 

Treindustrien melder om økning i salget av trebaserte byggevarer

 

Byggevare-industrien rapporterer om godt salg i mars

 

Daglig leder tiltalt for
grovt skattesvik og farlige arbeidsforhold:
- Særdeles skjerpende omstendigheter

Annonsørinnhold
 

Enighet om GTIN som produkt-identifikasjon i byggenæringen


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen