F.v: Per Are Flåm (anleggsleder KL), Inge Fredheim (prosjektleder), Terje Wilhelmsen (prosjektdirektør), Terje Skjeppestad (prosjekteringsleder), John Ringerud (prosjektleder KL AT), Svein Erik Bakke (prosjektsjef), Simen Bilstad Klungland (trainee prosjektledelse), Marit Omland Nordbotten (jurist), Lisbeth Smedbråten (kontraktsrådgiver), Ingvild Storås (administrerende direktør) og Vibeke Aarnes (infrastrukturdirektør). Foto Espen Sare/Bane NOR

Signerte for Kongsvingerbanen

Bane NOR signerte tirsdag kontrakt med Baneservice om KL-arbeider (kontaktledning) på Kongsvingerbanen.

Tirsdag 22. mai signerte Bane NOR og Baneservice kontrakten for strekning 1 på Kongsvingerbanen mellom Lillestrøm og Disenå, melder Bane NOR i en melding.

Kontrakten gjelder full utskifting av KL-anlegget med etablering av autotransformatorer (AT) inklusive lavspent og tele.
– Vi ser veldig fram til arbeidene med KL AT kommer i gang på Kongsvingerbanen med god kvalitet og effektiv gjennomføring, sier Vibeke Aarnes, Infrastrukturdirektør i Bane NOR.

Fra gammelt til nytt
Strekningen skal fornyes med nye KL-master og AT-liner i topp av mastene. Prosjektet går ut på å bytte ut 67 år gammel kontaktledning og samtidig installere og sette i drift autotransformatorer.

Bane NOR presiserer at Kongsvingerbanen har utfordringer med gammelt kontaktledningsanlegg fra 1951 på strekningen Lillestrøm-Åbogen. Et av problemene med det gamle anlegget er returstrømmer på avveie. Resultatet av å fornye hele KL-anlegget på Kongsvingerbanen blir en mer driftssikker jernbane og muligheten for blant annet å kjøre lengre og tyngre godstog.

Konseptet med AT-system går i hovedsak ut på at det bygges langsgående høyspentledere med 30 kV spenning langs hele strekningen. For hver tiende kilometer plasseres autotransformatorer i egne bygg/kiosker. Transformatorene bidrar til å mate effekten til togene som kjører på 15 kV som tidligere. Arbeidene starter 1. oktober 2018.

– Vi ser frem til å komme i gang med disse arbeidene. Vi mener vi har et av Norges beste kompetansemiljøer på KL-arbeider i Norge. Mange hos oss har vært med siden starten i 2001 og derfor har vi lang og stabil erfaring, sier Ingvild Storås - administrerende direktør i Baneservice.

Baneservice utførte utskiftningen av KL AT på Jærbanen mellom Egersund og Sandnes. Anlegget ble satt i drift i mars 2016.

– Siden da har det vært en lengre periode uten større KL AT-prosjekter hos oss. Vi gleder oss veldig til å komme i gang med disse arbeidene, sier prosjektleder Inge Fredheim i Baneservice.

Forventninger til leveransen
Infrastrukturdirektøren i Bane NOR har klare forventninger til leveransen av KL AT-prosjektet fra Baneservice.
– Dette krever god planlegging. Det er nøkkelen for å lykkes i dette prosjektet, slik at den stramme framdriften det er lagt opp til lar seg gjennomføre, sier Aarnes.

Det har tatt tid å få alt på plass fram til dagens signering av kontrakt for prosjektet.
– Det har vært en lang prosess med å få dette på plass. Bane Nor startet re-prosjektering høsten 2016. I oktober 2017 var prosjekteringen kommet så langt at vi kunne invitere markedet til en dialogkonferanse, forteller prosjektleder John Ringerud.

I mai 2018 er prosjekteringen avsluttet.

– Vi har i dag signert den første av to hovedkontrakter på utførelsesentreprisen for de kommende KL AT-arbeidene på Kongsvingerbanen. Oppstart av bygging på og i spor er 1. oktober 2018. Målet er å bli ferdig med denne strekningen for fysisk bygging til sommeren 2021, sier Ringerud.
Mot slutten vil det komme en periode med litt etterarbeid som oppmålinger, sluttføring av dokumentasjon og overlevering av anlegget til Baneområde Øst.

– Slik vil prosjektet for Bane NOR være målsatt ferdig 36 måneder etter oppstart. Jeg kan derfor slutte meg til Vibeke Aarnes’ utsagn om at nøkkelen til suksess for oss og Baneservice ligger i ett tett samarbeid og en detaljert planlegging for gjennomføringen, avslutter prosjektlederen.