Den nye banen går inn i en enkeltsporet tunnel i Martineåsen. Ca. 800 meter inn, utvides tunnelen til dobbeltsporet tunnel. Når det etter hvert bygges dobbeltspor igjennom Larvik, vil den koble seg på den dobbeltsporede tunnelen inne i Martineåsen og den enkeltsporede tunnelen gjøres om til rømningstunnel. Foto: Anne Mette Storvik, Bane NORFarriseidet, der den nye banen tar av fra eksisterende bane og forsvinner inn i fjellet. Foto: Anne Mette Storvik, Bane NOREtter den 3 670 meter lange Kleivertunnelen, kommer banen ut på bru over Paulertjønn (343 m). Her ser vi drøyt 2 km av den nye banen, vi ser helt bort til Tjønnemyr. På strekningen vi ser på bildet er det bygd fem bruer, to viltoverganger og to korte tunneler som så vidt kan skimtes øverst til høyre i bildet. Foto: Anne Mette Storvik, Bane NORFra Paulertjønn viltovergang, via Hallevannetbrua mot Tjønnemyr. Foto: Anne Mette Storvik, Bane NORHallevannetbrua er 438 meter lang. Foto: Anne Mette Storvik, Bane NORHallevannetbrua, Norges lengste fritt frembygde jernbanebru. Foto: Anne Mette Storvik, Bane NORPå Hobekk ser vi Vestre Hobekkbrua (60 m) og Tjønnemyr viltovergang. Foto: Anne Mette Storvik, Bane NORHobekk mot Solum foto: Anne Mette Storvik, Bane NORPå Solum ser vi Solumbrua (162 m) og helt til høyre ser vi portalen til Nøklegårdtunnelen (3 760 m). Foto: Anne Mette Storvik, Bane NORFra Nøklegårdtunnelen Larvik. Til venstre for sporet ligger Solum omformerstasjon som blant annet skal forsyne den nye banen med strøm. Foto: Anne Mette Storvik, Bane NORI andre enden av Langangentunnelen kommer vi ut på Ønna bru (230 m), som ligger innerst i Langangenfjorden. Banen fortsetter videre inn i Storbergettunnelen (4 800 meter). Foto: Anne Mette Storvik, Bane NOR.Storbergettunnelen kommer ut ved Lillegårdskrysset i Porsgrunn. Her har vi en kort dagsone med Herregårdsbrua (32 m) før banen går inn i den siste tunnelen på sin vei mot Porsgrunn, Eidangertunnelen (2080 m). Foto: Anne Mette Storvik, Bane NOR.Eidangertunnelen kommer ut ved Bjørntvedt/Vallermyrene i Porsgrunn. Parsellgrensen for den nye banen er ca. 500 meter før Porsgrunn stasjon. Foto: Anne Mette Storvik, Bane NOR

Farriseide-Porsgrunn åpner i september

Nytt dobbeltspor Farriseidet-Porsgrunn åpner for trafikk mandag 24. september.

Det jobbes nå blant annet med å bygge signal- og sikringsanlegget til den nye banen. Dette arbeidet er stort sett ferdige i tunnelene, nå trekkes det kabler og monteres signaler i dagsonen, et arbeid som vil pågå fram mot sommeren.

Når det gjelder sporet, så blir det pakket ferdig 22. mai. Å pakke sporet betyr at vi kjører over med en pakkmaskin for å stabilisere pukksteinen som ligger under skinnegangen. Det er viktig for å få et stabilt spor. Når sporet er ferdig pakket, så skal det slipes. Slipingen blir utført i perioden 25. til 30. mai. Planen er å slipe i dagsonen innenfor normalarbeidstid og å jobbe i tunnelene i helgen, melder Bane NOR i en pressemelding.

Annet arbeid som foregår nå, er testing og kontroll av tekniske installasjoner, samt finjustering av kontaktledningen.

Stolt prosjektsjef
Prosjektsjef Lars Andre Tangerås er stolt av det prosjektet som han snart skal levere fra seg. Vi leverer dette store prosjektet til avtalt tid og kostnad, og det er et gigantisk prosjekt vi har her , sier Tangerås.

- Det er bygd 22,5 km med dobbeltspor dimensjonert for hastigheter opp mot 250 km/t. Banen går på tvers av dalstrøkene, derfor har vi bygd syv tunneler med en samlet lengde på 15 km og ni bruer med en samlet lengde på 1,5 km. Vi startet byggearbeidene i september 2012, og nå er vi klare for åpning seks år etter byggestart, akkurat som vi planla da vi startet, forteller Tangerås i en pressemelding.

Godt sikkerhetsarbeid
- Dette prosjektet har vi klart å gjennomføre uten at vi har hatt store alvorlige ulykker. Det er jobbet veldig godt med sikkerhetsarbeidet, både hos oss i Bane NOR og hos entreprenørene våre. Siden nyttår har vi hatt en H1 verdi lik 0. Det betyr at vi ikke har hatt personskade med fravær de siste 1,5 årene. Vi jobber beinhard for at det skal forbli sånn fram til vi tar i bruk banen, avslutter Tangerås.