Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Farriseide-Porsgrunn åpner i september

Den nye banen går inn i en enkeltsporet tunnel i Martineåsen. Ca. 800 meter inn, utvides tunnelen til dobbeltsporet tunnel. Når det etter hvert bygges dobbeltspor igjennom Larvik, vil den koble seg på den dobbeltsporede tunnelen inne i Martineåsen og den enkeltsporede tunnelen gjøres om til rømningstunnel. Foto: Anne Mette Storvik, Bane NOR
‹ ›

Publisert: 23.05.2018 14:34. Sist endret: 23.05.2018 14:34.

Nytt dobbeltspor Farriseidet-Porsgrunn åpner for trafikk mandag 24. september.

  • Hus kollapset etter brann i Fotlandsvåg

  • Norsk massivtreprodusent omsatte for 242 millioner kroner i fjor

  • Skanska og Base fortsetter sammen i Stavanger

  • Her leveres koronatest som underentreprise

Nettleder

Klimasatsingen skyter fart i anleggssektoren

Les også:

  • Vil bli et koronavalg
  • Fortsatt stor diskusjon rundt det som vil bli Norges største byggeprosjekt
  • Nye verktøy i kampen mot arbeidslivskriminaliteten
  • Lytt til næringen i utdanningsreformen
  • Denne helgen blir viktig for norsk næringsliv
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Trond Ramsøskar

«Kortreiste kontorarbeidsplasser må inn i boligutviklingen»
Les mer

Les også:

  • Ikke hopp bukk over konkurranseloven!
    Lars Sørgard
  • Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?
    Petter Eiken og Anne Marstein
  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Hus kollapset etter brann i Fotlandsvåg
  • Norsk massivtreprodusent omsatte for 242 millioner kroner i fjor
  • Skanska og Base fortsetter sammen i Stavanger
  • Her leveres koronatest som underentreprise
  • Utenlandske arbeidstakere får kompensasjonsordning
  • Regjeringen vil la USA sette opp infrastruktur på norske militærbaser
  • Rambøll bistår Ålesund med plan for rensing av havnebassenget
  • Bedrift omsatte for over 100 millioner i 2019 – nå er de slått konkurs
  • Betalingsfristen for skatter og avgifter utsettes
  • Tryg har betalt ut 120 millioner etter Gjerdrum-skredet
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Millskvartalet

Flere prosjekter

  • Waldemars Tårn
  • Trævarefabrikken
  • Sandsliåsen
  • Billingstad Panorama
  • Øvre Utstillingsplass Ålesund
  • Årneskvartalet
  • ZEB-laboratoriet
  • Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole
  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Skanska og Base fortsetter sammen i Stavanger

Flere kontrakter

  • Rambøll bistår Ålesund med plan for rensing av havnebassenget
  • AF Gruppen bygger Vikingtidsmuseet
  • Seltor bygger for Entra i Oslo
  • Tverås signerte Hjelset-kontrakt
  • Skanska signerte Trondheim kommunes største kontrakt noensinne
  • NCC signerte kontrakt for Granåsen Idrettspark
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Heftig limtremontasje på Romsdalsgondolen

  • Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

  • Bygging av nye Granåsen i full gang

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorByggeindustrien

Det jobbes nå blant annet med å bygge signal- og sikringsanlegget til den nye banen. Dette arbeidet er stort sett ferdige i tunnelene, nå trekkes det kabler og monteres signaler i dagsonen, et arbeid som vil pågå fram mot sommeren.

Når det gjelder sporet, så blir det pakket ferdig 22. mai. Å pakke sporet betyr at vi kjører over med en pakkmaskin for å stabilisere pukksteinen som ligger under skinnegangen. Det er viktig for å få et stabilt spor. Når sporet er ferdig pakket, så skal det slipes. Slipingen blir utført i perioden 25. til 30. mai. Planen er å slipe i dagsonen innenfor normalarbeidstid og å jobbe i tunnelene i helgen, melder Bane NOR i en pressemelding.

Annet arbeid som foregår nå, er testing og kontroll av tekniske installasjoner, samt finjustering av kontaktledningen.

Stolt prosjektsjef
Prosjektsjef Lars Andre Tangerås er stolt av det prosjektet som han snart skal levere fra seg. Vi leverer dette store prosjektet til avtalt tid og kostnad, og det er et gigantisk prosjekt vi har her , sier Tangerås.

- Det er bygd 22,5 km med dobbeltspor dimensjonert for hastigheter opp mot 250 km/t. Banen går på tvers av dalstrøkene, derfor har vi bygd syv tunneler med en samlet lengde på 15 km og ni bruer med en samlet lengde på 1,5 km. Vi startet byggearbeidene i september 2012, og nå er vi klare for åpning seks år etter byggestart, akkurat som vi planla da vi startet, forteller Tangerås i en pressemelding.

Godt sikkerhetsarbeid
- Dette prosjektet har vi klart å gjennomføre uten at vi har hatt store alvorlige ulykker. Det er jobbet veldig godt med sikkerhetsarbeidet, både hos oss i Bane NOR og hos entreprenørene våre. Siden nyttår har vi hatt en H1 verdi lik 0. Det betyr at vi ikke har hatt personskade med fravær de siste 1,5 årene. Vi jobber beinhard for at det skal forbli sånn fram til vi tar i bruk banen, avslutter Tangerås.

Nøkkelord:

Anlegg, Bane NOR
 

Norsk massivtre-produsent omsatte for 242 millioner kroner i fjor

 

Her leveres koronatest som underentreprise

 

Bedrift omsatte for over 100 millioner i 2019
– nå er de slått konkurs

 

Frp vil endre regelverket for moms på omtvistede krav

Annonsørinnhold
 

Enighet om GTIN som produkt-identifikasjon i byggenæringen


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen