Praktisk involvering avgjørende for å sikre rekrutteringen og yrkesstoltheten

Nylig fastsatte Kunnskapsdepartementet endringer i yrkesfagopplæringen. Dette er et første og viktig steg for å klare å gjøre yrkesopplæringen mer praktisk rettet.

Om man skal få flere unge til å velge en yrkesfaglig opplæring, må vi tilbake til et spor der det praktiske kommer i sentrum. Altfor lenge har teorien og en for overordnet inngang til den yrkesfaglige opplæringen fått råde grunnen. I starten av opplæringen har det siden Kunnskapsløftet i 2006 vært slik at alle i stor grad skal gjennom den samme trakten for å sikre et felles grunnleggende utgangspunkt. Det er selvsagt viktig at alle sikres et minimum av teoretisk opplæring – men det har vært for omfattende og med for stort fokus på en felles opplæring. Nå skal man komme til en tidligere spesialisering innen de ulike fagene. Det vil forhåpentligvis ha en positiv effekt også på innsøkningen til bygg- og anleggsfagene.

En klart mer praktisk rettet opplæring vil helt sikkert få en effekt. Dette har vært etterspurt av næringen, men også flere av utdanningsinstitusjonene og de unge selv har ønsket dette. Vi har sett flere eksempler der man har hatt spesialopplegg med en praktisk innretning som kan vise til gode resultater.

Skal man klare å bygge opp interessen rundt det det praktiske i fagene – må man klare å få frem en større entusiasme – og dette får man best til med å forberede elevene på hverdagen som møter dem i praksis ute i byggenæringen. Det innebærer at man i større grad får elevene ute på byggeplassene, i fabrikkene og inn i de andre ulike leddene i verdikjeden som utgjør byggenæringen. Det å vise elevene hva om skal til, hva som forventes og hva som vil møte dem i det virkelige arbeidslivet er viktig. Og her må man selvsagt vise alle de gode sidene – men også at det vil stilles til dels tøffe krav om å levere – det har ingen vondt av å oppdage i ung alder. Klarer man å involvere de unge i praktiske oppgaver som forteller hva de vil møte i arbeidslivet, vil dette ha mange positive effekter – og i stor grad kunne bygge opp under yrkesstoltheten som er så viktig om man skal klare å levere over tid – og samtidig levere gode resultater.

Vi skrev nylig om hvordan Stange videregående skole og Betong Øst har samarbeidet rundt betongfaglinjen ved skolen. De har fått benytte Betong Østs fabrikk, opplæringssenter og laboratorium på Hamar som en del av opplæringen - og bedriften har her stilt både med kompetanse og lokaliteter. Dette arbeidet har foregått gjennom ulike former – men erfaringene er meget gode. I løpet av perioden samarbeidet har foregått har rekrutteringen til betongfaglinjen på skolen økt betraktelig. Det forteller det meste om at denne typen involvering og praktisk innretning har en god effekt. Dette må definitivt flere av elevene rundt om i landet få merke i hverdagen. Da vil dette være med på å skape en stolthet rundt yrket man trenger.