Heimdal Stasjon

Stående på balkong i 8. etasje har prosjektleder Thomas Kristensen bokstavelig talt Heimdal sentrum for sine føtter.

De første boligkjøperne flyttet inn i starten av måneden. Før mai er omme skal flertallet av de 83 leilighetene i Heimdal Stasjon være tatt i bruk.

Fakta

Sted: Heimdal i Trondheim
Type: Boliger (83 leiligheter)
Byggherre: Selvaag Bolig/Heimdal Sag Invest
Totalentreprenør: HENT
Kontraktssum: 122,7 millioner kroner eks. mva.
Arkitekt: Pir II
Rådgiv. ing.: Multiconsult
Kontr./taks.: Obron
Underleverandører: Tømrerarbeider: Østerås Bygg l Grunnarbeider: Solberg Maskin l Elektro: Sønnico l Bærende stål: Skanska Stålfabrikken l Stikking og oppmåling: Nidaros Oppmåling l Parkett og listverk: Bo Andrén l Rørlegger: GK Rør l Heis: Heis 1 Trondheim l Ventilasjon: GK Inneklima l Kjøkken, bad og garderobe: HTH Trondheim l Betongtrapper: Contiga l Lås og beslag: BeslagConsult l Mur og flis: Johannessen & Hagen l Garasjeport: Hörmann l Gulvstøp, avretting, trinnlyd: RS Gulv l Isolering og takmembran: Mestertak Entreprenør l Maler: Sandå Stjørdal l Ytterdører, glassfelt, baldakiner: R. Daaland l Brann-
isolering stål: Kaefer Construction l Blikkenslager: Dahle Blikk l Vinduer: NorDan l Røykluker: JET Bramo l Støyskjerm: ØstCom l Innerdører: Swedoor l Platekledning: Alunor Metall l Branntetting: RH Prosjekt l Boder: Troax l Gerikter, foringer: Treprodukter Øst l Smedarbeider: Cosmos Construction l Sykkelstativ: Euroskilt l Byggvask: Mint Renhold

Grunnarbeidene på tomta etter nedlagte Norske Krydderprodukter på Heimdal tok til i januar i fjor. 16 måneder senere sto altså de tre blokkene – åtte, sju og fire etasjer høye – klare for innflytting, helt etter oppsatt tempoplan. Per 8. mai var sju leiligheter fremdeles usolgte.
Bare et gjerde og et par jernbanespor skiller boligfeltet Heimdal Stasjon fra jernbanestasjonen av samme navn, beliggende en mils vei sør Trondheim sentrum, og med en historie tilbake til 1864, da Trondhjem-Støren-banen ble åpnet. Ved siden av jernbanestasjonen ligger en bussholdeplass som i løpet av det nærmeste året skal bygges om til knutepunkt i Trondheims nye Metrobuss-system.

Egen dagligvarebutikk
Hva kollektivtilbud angår, ligger boligene i Heimdal Stasjon med andre ord supersentralt til. I nærmeste nabobygg, Adresseavisens og Polaris Medias tidligere hovedkvarter i Industriveien, ble det i september i fjor åpnet en ny Rema 1000. Til påske i år ble denne enheten utvidet med en søndagsåpen «Brustad-bu».
Via gang- og sykkelvei under jernbanen er veien også kort fra de nye blokkene på «Kryddertomta» til gamle Heimdal sentrums mangfold av salgs- og tjenestetilbud.

To enheter ble én
Heimdal Stasjon skulle i utgangspunktet inneholde 84 leiligheter, men antallet krympet til 83 da én kjøper ville ha to på samme plan, og fikk slått dem sammen. Størrelsen varierer forøvrig fra 1-roms på 26 kvadratmeter til 4-roms på 101 kvadratmeter. Innvendig takhøyde er i de fleste rom større enn normalt, minst 250 cm. Alle rom unntatt badene har vannbåren varme i gulvet.
– Her er noe for enhver smak og for de fleste kjøpergrupper, også nyetablerte, sier prosjektleder Thomas Kristensen fra totalentre-prenør HENT AS om leilighetsutvalget i Heimdal Stasjon.


Mye selvgjort av HENT
Prosjektlederen gjør et poeng av at all betong i de tre bygnin-
gene er plasstøpt, med unntak av trapper og balkonger. Og det er HENTs egne ansatte som har utført det aller meste av tømrer- og betongarbeidet, medregnet prefabrikasjon av balkonger, som foregikk i et leid lokale ikke langt unna byggeplassen på Heimdal.
Åtte-etasjeren i Heimdal Stasjon er Heimdal sentrums høyeste bygning. Arkitektene i Pir II har ellers valgt fargebruken som sitt mest markante virkemiddel i prosjektet. Hvert av de tre byggene har sin egen farge – med grønt, blått og oransje som grunntoner.

Kameleon-fasader
Men den spesielle fasadekledningen ved navn Alucobond, lakkerte aluminiumsplater med en kjerne av plast, gir en «kameleoneffekt»: platene endrer farge alt etter vinkelen man ser dem fra, eller hvordan lyset faller inn. Mange har allerede lagt merke til og latt seg fascinere av fargeskiftningene på Heimdal Stasjon-veggene.
Parkeringskjelleren under de tre blokkene har 43 bilplasser. På samme plan er det en avdeling med romslige boder for alle leiligheter, samt et areal for sykkelparkering.

Kafé ved «Torget»
Nederst i den høyeste blokka er det avsatt plass til et nærings-lokale. Denne delen av prosjektet har utbyggerne solgt til Aristoteles Eiendom AS, som i sin tur har påtatt seg å få leid ut lokalet. Aristoteles-talsmann Carl Reidar Solvang bekrefter at det jobbes med å få inn en leietager, men at det ennå ikke er klart hvem det blir.
Den mulige kaféen vil være vendt mot «Torget» og parken som Trondheim kommune er i gang med å opparbeide på nord- og vestsiden av de to høyeste leilighetsbyggene.
Selskapet bak Heimdal Stasjon-prosjektet heter Smedplassen Prosjekt AS, og eies 50/50 av Selvaag Bolig ASA og Heimdal Sag Invest AS. Av utbyggerne er Heimdal Stasjon benevnt som første salgstrinn av Heimdal Stasjonsby – som i løpet av noen år skal omfatte rundt 350 boliger i området nordover langs Industriveien på Heimdal.


Flere prosjekter