Hebekk skole

Like ved Ski sentrum er BetonmastHæhre ferdig med den nye delen av Hebekk skole og i sluttspurten på rehabiliteringen av den gamle.

Fakta

Sted: Ski

Prosjekttype: Skole

Areal: Nybygg: 5.400 kvadratmeter. Rehabilitering: 1.800 kvadratmeter

Byggherre: Ski kommune

Entreprenør: BetonmastHæhre Østfold

Kontraktssum eks. mva: Nybygg: 135 millioner kroner. Rehab: 12 millioner kroner.

Byggeledelse: HR Prosjekt

Arkitekt: Planforum Arkitekter

LARK: Landskaperiet

Rådgivere: RIB og RIByfy: Multiconsult Moss l RIV: Planteknikk l RIVA: Svendsen & Co l RIE: Rambøll l RIBr: Roar Jørgensen l RIG: Stokkebø Competanse l RIAku: Brekke & Strand

Underentreprenører og leverandører: Stikker: Solli & Hoff l Riving: AF Decom og Øst-Riv l Ventilasjon: Klima Øst l Elektro: Storm Elektro Moss l Rørlegger: Rørcompaniet l Grunnarbeid: BA Anlegg l Betong: Engebretsen Betong & Mur l Heis: Orona l Prefab og stål: IPOA l Prefabrikerte yttervegger: Duplo Element l Taktekking: Icopal l Innvendige tømrerarbeider: Flyt Entreprenørl Idrettsutstyr og sportsgulv: Egas Sport l Flisarbeider: Mur-
mester Jens Aksel Christiansen l Sandwichelementer: Borg Bygg l Glassarbeider: Moss Glass og Fasade l Storkjøkken: Fredrikstad Storkjøkkensenter l Hulltaking: Askim Betongsaging l Lås og beslag: TrioVing l Maling og gulvbelegg: Walther P Lislerud l Systemhimling: Byggmontøren l Dører: Daloc Norge l Blikkenslager: Jensen Blikk l Spanskvegger: Elete Norge l Garderober: Sørlie Prosjektinnredninger l Industriparkett: Bo Andren Norge l Trapper og amfi: Jatak l Kjøkken: Krogsæter l Vinduer: Nordan

Byggeaktiviteten i Ski er høy og på vei oppover. Det gjør det viktig å øke kapasiteten på den sosiale infrastrukturen i kommunen som får størst effekt av den nye Follobanen.

– Prosjektet er et ledd i ganske mange og store utfordringer vi har i Ski, som skal vokse både mye og fort. Denne kretsen har løst det ved å bygge om til en tre-parallell skole, sier eiendomssjef Terje Smestad i Ski kommune til Byggeindustrien.

– Den nye skolen erstatter noen gamle, og til dels midlertidig oppsatte bygninger, som ikke lenger tjente sin funksjon. Det var behov for å bygge ut skolen med en parallell til. De bygningene som er revet var utrangert, men det som står igjen ville vi ta vare på videre. Det er tross alt ikke veldig gamle bygg, selv om det er utfordrende å bygge dem om, legger han til.

Samspill

Smestad forteller også at skolen skiller seg litt fra andre kommunale prosjekt, i og med at det har vært en samspillskontrakt. I slutten av mai 2016 inngikk Ski kommune sam-spillskontrakt med BetonmastHæhre Østfold, fase to-kontrakten ble undertegnet i desember samme år, og i januar 2017 ble spaden satt i jorda.

Den nye delen av skolen er allerede tatt i bruk, og flerbrukshallen – som også er en del av kontrakten, likeså. Ved skolestart til høsten skal hele prosjektet stå ferdig, inkludert utomhus og rehabilitering av eksisterende bygg.

– Samspillskontrakter er litt nytt for oss. Vi er mest vant til totalentrepriser hvor vi overleverer detaljprosjektering full og helt til entreprenøren - og de tar hele risikoen. I dette tilfellet har vi også hatt samspill i hele gjennomføringsfasen, og deltatt helt frem til mål, sier Smestad, og understreker at byggherren er godt fornøyd med at prosjektet har holdt fremdriftsplanen og har kommet innenfor målsummen de hadde satt seg.

Rehabiliteringen av det gamle bygget var i utgangspunktet ikke en del av nybyggkontrakten til BetonmastHæhre, men samarbeidet mellom aktørene har vært så bra at de fikk den også.

– Samspillet har fungert veldig bra, sier prosjektleder Lasse Delås i Betonmast-Hæhre Østfold.

- Ski kommune har vært veldig villige til å stille opp på møter, befaringer og har vært raske i alle søknadsprosesser. De har snudd kalenderen ganske mye for at det skulle passe oss, og vi har heller ikke druknet i noen byråkratisk jungel, legger han til. Delås forteller også at lærere og ansatte ved Hebekk skole fra første dag har engasjert seg i den nye skolen, og kommet med nyttige innspill.

Flyttet flerbrukshall

Delås i BetomastHæhre forteller om en tradisjonell måte å bygge skole på, med stål, prefabrikerte og veggelementer som noen av de viktigste ingrediensene. Fasaden består av en kombinasjon av malmfuru, som med tiden vil bli grå, og alutegl. Skolen har også en egen del til elever med spesielle behov, og her er det benyttet herdet glass. Ellers så er det en brønnpark med tilkobling til eksister-ende varmeanlegg.

– Vi hadde noen utfordringer med grunnforholdene når det gjaldt gym-salen. Vi fant store mengder vann i grunnen, og måtte flytte hele hallen fem meter bort og sideforflyttet den ytter-ligere fire meter. Det er mye vann i områdene rundt, og flere bekker som er tettet eller lagt i rør. Dermed har vannet funnet nye veier, men geoteknikerne har vært dyktige og funnet gode løsninger, sier BetonmastHæhre-prosjektlederen.

Liten hallkapasitet førte til at man fremskyndet byggingen av flerbrukshallen, som ble overlevert allerede i fjor høst. Ved siden av hallen er det både treningsapparater og ballbinge.

Inne i selve hallen blir man slått av hvor god akustikk det er der inne. Her har entreprenøren valgt en løsning med perforerte treplater som demper lyden på en utmerket måte. De samme platene er for øvrig brukt i auditoriet.

– Hovedtrappen og auditoriet er satt opp bare i treverk. Vanligvis er det støp eller bæreverk i stål, men her har vi bestilt en spesiallaget trapp.

Et annet litt spesielt grep er at man har engasjert en fargeekspert i prosjektet, som har kommet med innspill til hvilke farger man skal bruke i de forskjellige rommene. Til forskjell fra mange andre nye skoler, har det resultert i utstrakt bruk av jordfarger.

Skole i drift

Det har vært full aktivitet på skolen i hele anleggsperioden, men dette er både byggherre og entreprenør enige om at har gått bra.

– Skole i drift blir ofte dratt frem som et skrekkscenario. Jeg har hatt fire skoler i drift tidligere. Du må selvfølgelig ha fokus på det, men det er ikke noe å være redd for. Samarbeidet med skolen har fungert veldig bra. Man gleder seg over at nå er det vår tur ti l å få noe nytt, og er innstilt på omrokkering, sier prosjektlederen, og får skryt og støtte av byggherren.

– Prosjektorganisasjonen har vært flinke til å involvere skolen, og å finne løsninger de kunne leve med midt oppe i byggegjerder og annen støyende aktivitet. På tross av at det har vært svært begrenset med uteplass i denne perioden, sier eiendomssjef Smestad.


Flere prosjekter