Den 6. oktober ble det markert at alle de 30 seksjonene var hengt opp på Håloglandsbrua. Det var under en av disse krevende arbeidsoperasjenene i september at en arbeider ble lettere skadd under et vinsjuhell. Foto: Line Vestnes, Statens vegvesen.

Varslet fire pålegg til kinesisk entreprenør etter vinsjulykke på Hålogalandsbrua

Sichuan Road and Bridge Group (SRBG) kan ifølge Arbeidstilsynet ha brutt arbeidsmiljøloven på flere punkter etter en arbeidsulykke på Hålogalandsbrua i fjor høst. I tillegg blir prosjektet ytterligere forsinket på grunn av sveisetrøbbel.

I september gikk alarmen på Hålogalandsbrua da en av arbeiderne til stålentreprenøren på prosjektet, SRBG, fikk en hydraulikkmotor fra en vinsj i hodet.

Vinsjen røk under en løfteoperasjon og traff arbeideren som sto i det som var definert som trygg sone. Vedkommende ble sendt til sykehus etter hendelsen, men han kom fra ulykken uten alvorlige skader.

Det kommer fram i tilsynspapirene som ble sendt til SRBG fra 22. februar i år og som Byggeindustrien har fått innsyn i.

Etter det første stedlige tilsynet, som ble utført 25. september i 2017, fikk den kinesiske entreprenøren den 22. februar i år varsel om fire pålegg fra Arbeidstilsynet.
Funnene

I rapporten skriver Arbeidstilsynet blant annet at:

  • arbeidsdeltakerne på vinsjlaget til SRBG ikke hadde fått tilstrekkelig opplæring i operasjonen av vinsjene som forårsaket ulykken
  • spoleapparatet på vinsjen som forårsaket ulykken ikke var korrekt plassert
  • arbeidsgiveren ikke hadde kartlagt arbeidsulykken, foretatt risikovurdering, iverksatt nødvendige tiltak eller utarbeidet plan med frist for gjennomføring
  • arbeidsgiver ikke kunne dokumentere at bestemmelsene om arbeidstid overholdes, og konkluderte med at bestemmelsene om arbeidstid var brutt
  • HMS-arbeidet sviktet under arbeidsoperasjonen som førte til ulykken

I Arbeidstilsynet vil de foreløpig ikke si hvorvidt påleggene vil bli ilagt eller ikke.

– Tilsynet er ikke avsluttet, og derfor kan vi ikke kommentere innholdet i rapporten enda. Grunnen til det er at når vi gjør tilsyn, så skal bedriften være den første som mottar faktainformasjon fra oss, sier tilsynsleder Johan Furebotten i Arbeidstilsynet til Byggeindustrien.

Han understreker at det foreløpig kun er gitt varsel om pålegg.

Tilsynet skulle etter planen ferdigbehandles innen utgangen av april, men Byggeindustrien får opplyst at sluttbehandlingen først vil skje i neste uke.

– Det er en alvorlig ulykke som vi gjør en grundig oppfølging på. Det kommuniseres på et fremmed språk, noe som kan føre til misforståelser. Vi vurderer derfor egne funn nøye opp mot de tilleggsforklaringene som bedriften gir, sier Furebotten.

Avviser mange av punktene

I et tilsvarsbrev til Arbeidstilsynet avviser Sichuan Road and Bridge Group flere av punktene som trekkes fram i tilsynsrapporten.

De avviser blant annet at vinsjoperatørene ikke hadde tilstrekkelig opplæring og at spoleapparatet på vinsjen ikke var korrekt plassert.

SRBG skriver også at arbeidstimene til arbeiderne som er registrert på entreprenørens egne timelister og logg ikke er helt nøyaktige, og at de derfor justeres på grunn av misforståelser.

De peker på at det i løpet av en 35-dagers periode fra 2. september 2017 til 6. oktober samme år, kun var 16 dager som var egnet værmessig for å gjennomføre løfteoperasjoner for brudekket.

Resten av tiden var lønnet passiv ventetid for arbeiderne, forklarer SRBG i sitt tilsvar.

De fremhever også på at arbeiderne i den passive ventetiden ikke har lov til å drikke alkohol eller være med på aktiviteter som kan påvirke arbeidet deres negativt.

Opplæring i vinsjbruk

Den kinesiske entreprenøren understreker også at de har avtaler for arbeidstider som er innenfor rammene som er gitt i arbeidsmiljøloven, og at arbeidstakerne har dannet klubber som ivaretar rettighetene deres.

De skal også ha søkt om og fått tillatelse til utvidet bruk av overtid.

Generelt et positivt HMS-bilde

SRBG mener hendelsen var beklagelig, men skriver i en tekstmelding til Byggeindustrien at det generelle bildet av HMS-arbeidet på prosjektet er positivt.

– Utførelsen av en bru som Hålogalandsbrua er svært utfordrende når det gjelder HMS, og ses det overordnet på HMS-resultatet inntil i dag er det et veldig bra resultat. I september hadde vi en uheldig hendelse som skjedde under kompliserte arbeider. Vi er glade for at vår ansatt kom fort tilbake på jobb og er fult arbeidsdyktig i dag. HMS er SRBGs høyeste prioritet og derfor har vi svært flinke og erfarne folk som jobber med HMS, skriver SRBGs prosjektleder Alexandros Tstesis i en SMS til Byggeindustrien.

Vegvesenet: Bratt læringskurve

Fungerende prosjektleder Hans Jack Arntzen i Statens vegvesen. Arkivfoto.

Fungerende prosjektleder i Statens vegvesen, Hans Jack Arntzen, sier til Byggeindustrien at de vil følge opp og sørge for at eventuelle krav og pålegg som kommer blir fulgt opp av entreprenøren.

– Vi har et stort fokus på HMS i prosjektet, og dette står høyt på agendaen i alle byggemøtene våre. Vi har også en egen HMS-koordinator som følger hele prosjektet, og på stålkontrakten har vi kun hatt en skade med fravær, sier Arntzen.

Men han legger ikke skjul på at det har vært en bratt HMS-læringskurve for den kinesiske entreprenøren i Norge.

– Det har vært en opplæringsfase i starten. De kommer fra en kultur der de ikke har de samme strenge HMS-kravene som i Norge, men de har tilpasset veldig kjapt. De sier også selv at de har lært veldig mye hos oss. Så etter hvert så står de ikke noe tilbake for de andre entreprenørene på prosjektet, men det har krevd mye oppfølging fra oss, spesielt i starten, sier Hans Jack Arntzen.

Sliter med sveisingen - ny forsinkelse

Hålogalandsbrua i Nordland åpner tidligst i september eller mest sannsynlig i oktober. Entreprenørens sveisearbeid har tatt lenger tid enn planlagt.

– Det er ikke påregnet fra vår side, men det er sånne problemer som kan oppstå, sier fungerende prosjektleder Hans Jack Arntzen i Statens vegvesen til Veier24.no som først meldte om forsinkelsen.

– I tillegg kommer at det er mye jobb som skal gjøres etter at seksjonene er ferdig sveist, så vi håper å kunne åpne tidligst i slutten av september eller mest trolig i oktober. Det avhenger av hvordan arbeidet går utover våren og sommeren. Ellers er prosjetket stort sett i rute, sier Arntzen til Veier24.no.

– Ellers er prosjektet stort sett i rute, sier Arntzen.

I fjor sommer håpet prosjektledelsen på åpning sommeren 2018 på brua som allerede har blitt forsinket flere ganger tidligere.