Dette skipet blir å se langs norgeskysten fremover. Foto: Norcem

LNG-skip skal frakte Norcem-sement langs norskekysten

Norcem snur alle steiner i sitt arbeid for å gjøre sement mer miljøvennlig. Siste tiltaket er kontrakten med rederiet KG Jebsen om det LNG-drevne sementskipet «Ireland» som skal gå i fraktfart langs norskekysten.

Den nederlandske skipsbyggeren Ferus Smit har levert skipet, som er det ene av to LNG-drevne (Liquid Natural Gas - flytende naturgass) søsterskip som eies av rederiet KG Jebsen, og som skal frakte sement i Norge og Sverige.

- HeidelbergCement Norge frakter årlig omlag 5 millioner tonn byggevarer (sement, betong og tilslag) med skip langs hele norskekysten, og det er viktig for både logistikk og lønnsomhet at vi strekker oss langt for å velge det mest miljøvennlige tranportalternativet, sier direktør for logistikk i HCNE Knut Omreng i en pressemelding.

De to tankerne «Ireland» - og søsterskipet «Greenland» som skal frakte svensk sement - er verdens første tørrlast skip som kan gå på flytende naturgass, og som har LNG-tanker integrert. Begge er dog såkalt "Dual Fuel", hvilket vil si at de kan både gå på ordinær skipsbensin og miljøvennlig gass.

«Ireland» er spesialbygd for bulksementtransport, men kan også frakte flygeaske, slagg etc. Lossing gjøres pneumatisk via en eller to slanger mellom skip og silo. Støvutslipp elimineres ved hjelp av støvoppsamlere / filtre om bord.