Styrker basiskompetansen i arbeidslivet

Regjeringen vil bruke 24,5 millioner kroner for at flere voksne skal kunne lære seg grunnleggende ferdigheter i lesing, skriving og regning. Dette er nødvendig for blant annet å kunne mestre krav og omstilling i arbeidslivet.

Lavt utdannede deltar mindre i videreutdanning og på kurs og seminarer enn høyt utdannede, viser Fafos Lærevilkårsmonitor 2005. Lavt utdannede har også sjeldnere en type arbeid som stimulerer til læring i det daglige. Noe av forklaringen på den lave læringsintensiteten er svake krav og forventninger til læring i jobben, viser undersøkelsen. Dersom Norge skal styrke sin stilling som kunnskapsnasjon, er det viktig at alle får brukt sine talenter og evner. Vi har gode forutsetninger for dette, men denne undersøkelsen viser at det er rom for forbedringer, sier kunnskapsminister Øystein Djupedal. Mange voksne har for dårlige grunnleggende ferdigheter til å møte utfordringer i arbeidslivet. Svake ferdigheter i lesing, skriving, regning og IKT, kan gjøre personer mer sårbare for omstilling. Samtidig kan dette bidra til at mange arbeidsledige sliter med å komme i jobb. Regjeringen har derfor tatt initiativ til et program for basiskompetanse for både arbeidsledige og arbeidstakere med behov for opplæring. Vi vil bruke 24,5 millioner kroner på dette i år, sier Djupedal. Det er det nasjonale senteret for læring i arbeidslivet, Vox, som skal utforme og håndtere programmet. Programmet skal gi støtte til bedrifter og offentlige virksomheter som gir opplæring i grunnleggende ferdigheter for ansatte og arbeidssøkere. Opplæringen skal så langt det er mulig, gis i kombinasjon med arbeid. Fafo-undersøkelsen viser at det er få ansatte som har deltatt i videreutdanning, mens om lag halvparten av de ansatte har deltatt i kurs og annen opplæring. Blant de som har deltatt mener åtte av ti at de ett år senere gjør en bedre jobb. Et nesten like stor antall mener opplæringen har gitt dem bedre muligheter for arbeid utenfor virksomheten. Dette handler om to ting. Både om konkurransedyktigheten til norsk næringsliv, men også om å skape et arbeidsliv der folk får brukt og utviklet sine beste sider. Livslang læring er et satsingsområde for regjeringen, sier Djupedal.