Teleskoptruckmodellen MRT2470 kan jobbe 100 prosent elektrisk.

Manitou har kastet seg på elektrobølgen

Manitou har kommet med teleskoptruckmodellen MRT2470, som kan jobbe 100 prosent elektrisk.

Øyvind Stegavik, teknisk ansvarlig i Hesselberg Maskin.

Maskinen kommer med det Manitou kaller et dual-energy

system. Det vil si at den kjører med diesel under transport, men den kan jobbe 100 prosent elektrisk. For å utnytte dual-energy systemet må maskinen først stabiliseres og kobles til en ekstern strømforsyningskilde. Operatøren kan da utføre alle håndteringsoperasjoner fra førerhuset eller med radiokontrollen. Operatøren kan også benytte dual-energymodusen fra mannskapskurven.

– Maskinen har en rekkevidde på 24 meter og en løftekapasitet på sju tonn. Bak på hekken er det satt inn en elektrisk motor med tilkobling for 400 volt slik at hydraulikk og alt annet kan kjøres elektrisk under jobbing, opplyser Øyvind Stegavik, teknisk ansvarlig i Hesselberg Maskin.

Ifølge Stegavik er dette den første Manitou-maskinen som har en slik løsning.

– Mitt inntrykk er helt klart at Manitou vil komme med flere elektriske maskiner fremover. Det er både interesse og etterspørsel etter denne typen miljømaskiner, sier han.

Det er for øvrig Sørby Utleie som har kjøpt den første MRT2470 modellen med elektrisk motor.

På Hesselberg Maskins Vei og Anlegg stand er det også yrende liv rundt den nye hjulgraveren PW148-11. Hesselberg Maskin har solgt mye av Komatsus PW148-modell med kort hekk i flere år, og nå er første maskinen i 11-serien på plass i Norge.

– Den nye modellen inneholder mange ting fra fabrikk som vi har bedt om lenge. Vi har fått spaker som følger setet, vi har fått hjulstyring og bomdemping, vi har fått ringer i hjulene som går nesten helt ut, og vi har fått sete som har demping i lengderetning og ventilasjon, i tillegg til selvsagt varme og luftdemping, sier produktsjef Ole Kristian Skauan i Hesselberg Maskin.

Hesselberg har allerede solgt mange maskiner av den nye modellen, men det er Sport og Grøntanlegg som har kjøpt  maskinen som er utstilt på Vei og Anlegg. Maskinfører Jon Anders Johnsen forteller at selskapet har vært trofast Hesselberg-kunde i mange år.

– Alle våre gravmaskiner er Komatsu. Vi prøvekjørte faktisk Volvo også, men vi falt ned på Komatsu blant annet på grunn av oppgraderingen de har kommet med på setet, sier han.

Fra venstre maskinselger Ole Eriksen og produktsjef Ole Kristian Skauan i Hesselberg Maskin og maskinfører Jon Anders Johnsen i Sport og Grøntanlegg.