<p>Daglig leder Håkan Nyhaugen i Liebherr Norge.</p>

Liebherr satser på «premium»: - Sterkere vekst enn vi hadde regnet med

Liebherr etablerte seg i Norge i 2011 og opplever nå en god vekst. Daglig leder Håkan Nyhaugen mener norsk anleggsbransje er klar for «premium-klassen».

Tyske Liebherr er nummer en innen de fleste europeiske markedene og innen flere produktkategorier. Merket etablerte seg i Norge i 2011.

– Liebherr er et tysk premiumsmerke. Det er budskapet vi ønsker å formidle når vi stiller ut på Vei og Anlegg. Vi mener vi har maskiner som skiller seg ut på kjørekomfort og kvalitet, sier Nyhaugen til Byggeindustrien.

Selskapet som i 2012 hadde 7 ansatte, teller nå 26 ansatte. Omsetningen i 2017 var tett på 200 millioner kroner.

– Begynner å løsne

– For 2018 sikter vi på en omsetning på 270 millioner kroner. Det begynner definitivt å løsne, sier han.

Nyhaugen sier Liebherr har store ambisjoner i alle land selskapet etablerer seg.

– Det vil fortsatt ta noen år før vi kan være blant topp tre i Norge. Men for oss er det like viktig at vi leverer ytterste kvalitet på service og oppfølging enn voldsom vekst. Kunder som kjøper premium forventer det samme av servicenivået, sier han.

Politikerne vil ha premium?

Han opplyser at Liebherr leverer stadig flere spesialmaskiner for jobber der det stilles helt spesielle krav. I tillegg har Liebherr tatt steget inn i demolitionmaskiner med salg av en maskin til AF Decom.

– Vi hadde også nettopp samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen inn om på standen som var veldig interessert i å se på gravemaskinen hans partikollega Odd Eilert Persen, bedre kjent som Selvaste Person i Finnmark har kjøpt. Tydeligvis er også politikerne interessert i premium, fastslår han.