Ole Erik Almlid, viseadministrerende direktør NHO, vil styrke innovasjonskompetansen hos lærlingene.

Styrk innovasjonskompetansen hos lærlingene

NHO mener myndighetene bør gi tilskudd til bedrifter som vil involvere lærlinger i innovasjonsprosjekter. Vi foreslo en ny ordning, Innovativ Lærling for kunnskapsministeren denne uken. Dette vil forsterke en allerede viktig involvering av fagarbeidere i bedrifters innovasjonsprosesser.

Ole Erik Almlid

Viseadministrerende direktør NHO.

Norske fagarbeidere utmerker seg ved å være selvgående og løsningsorienterte. De forbedrer og fornyer på egen hånd uten å få beskjed om det, og evner i stor grad å se sitt arbeid som del av en større verdiskapingskjede. Mange fagarbeidere etablerer egne bedrifter og har med dette stor betydning for i hvilken grad og hvordan vårt næringsliv fornyer og forbedrer seg. De spiller en avgjørende rolle for norsk innovasjonskraft i en tid der omstillingsbehovene er sterkere enn på lenge.

Forskningsstiftelsen Fafo har på NHOs initiativ og i samarbeid med Samfunnsøkonomisk analyse, sett på fag- og yrkesopplæringens og fagarbeidernes betydning for bedriftenes innovasjon. Internasjonal forskning på dette området viser at fagarbeidere i særlig grad bidrar til gradvise forbedringer av produkter og prosesser. Slike innovasjonsprosesser foregår i stor grad "nedenfra og opp" i form av tilpasninger på bakgrunn av tilbakemeldinger fra kunder og forbrukere, eller ved at forbedringer initieres og utføres av faglærte produksjonsarbeidere.

Tall fra SkatteFUNN, som gir skattelette til bedrifters forsknings- og utviklingsarbeid viser at 45 prosent av alle aktive prosjekter har prosjektdeltakere med fagbrev. Dette er et betydelig tall. Imidlertid synes fag- og yrkesopplæringens betydning for bedriftenes innovasjonsarbeid å være underkjent. NHO mener denne betydningen må synliggjøres og stimuleres bedre. For å få til det, må vi starte i utdannings- og opplæringsløpet.

Veidekke er et eksempel på et selskap som i stor grad satser på lærlinger og innovasjonsprosesser. De rapporterer om flere vellykkede prosjekter som robotiserte porter, VR-programvare som muliggjør samhandling med flere personer samtidig og selvrapporterende strømskap, hvor sensorer måler belastning på kursene og varsler ved kapasitetsproblem.

Det bør etableres en ordning med særskilt tilskudd til de bedrifter som vil involvere lærlinger i prosjekter som målrettet legger opp til forbedringer og fornyelse av produkter og produksjonsprosesser.

Tilskuddsordningen kan kalles Innovativ lærling. Vi mener det meste av tilskuddet bør gå til opplæring og veiledning av lærlingene i slike prosjekter, eller til innkjøp av utstyr til dette. Ordningen skal rette seg mot opplæring på Vg3-nivå, altså der primært bedriftene er ansvarlige for opplæringen. Både bedrifter og opplæringskontorer bør få anledning til å søke på midler fra denne ordningen. Tilskuddet bør kunne ligge på mellom 50 000 til 100 000 kroner for hvert hele prosjektår.

NHO la frem forslaget for kunnskapsminister Jan Tore Sanner på konferansen Innovative lærlinger og fagarbeidere som ble arrangert torsdag denne uken.