KJEMPESMELL: Plantasjen tapte 205 millioner kroner på driften på årets tre første måneder. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

Plantasjen taper stort

Hagekjeden har blodrøde tall for første kvartal.

Ifølge Nettavisen har den harde vinteren og priskampanjer kostet Plantasjen dyrt. Det ble blodrødt for den grønne kjeden i første kvartal 2018.

Plante- og hageutstyrskjeden, som har 77 butikker i Norge, har tapt 205 millioner kroner  på driften, justert for avskrivninger, i årets første tre måneder. Det er en forverring fra et tap på 144 millioner kroner i samme kvartal i 2017, ifølge rapporten til Plantasjens eiere, investeringsfondet Ratos.

Årsaken til det elendige resultatet er «lavere salg og fortsatte priskampanjer for å drive trafikk til butikkene».

Plantasjen kan riktignok vise til en omsetningsøkning i år, fra 501 millioner kroner i første kvartal 2017 til 557 millioner i første kvartal 2018. Dette skyldes imidlertid at Plantasjen i mellomtiden har overtatt kjeden SABA.

Plantasjen er Nordens største plantekjede, med 120 butikker i Norge, Sverige og Finland. De har hovedkontor i Norge, men ble kjøpt opp av svenske Ratos i 2016.

Les hele artikkelen på Nettavisen her.