Sjef i Epiroc Norge, Erik Presthus med ST7 Battery.

Epiroc slår til med utslippsfrie maskiner

Maskinleverandør Epiroc satser kraftig på batteriteknologi, og er på plass med den batteridrevne last- og bæremaskinen ST7 Battery på Vei og Anlegg i år.

─ Batteriteknologi er noe vi satser veldig på i Epiroc. Vi tror det vil komme mye nytt på dette området, og her mener vi at vi er helt i front, sier sjef i Epiroc Norge, Erik Presthus, til Byggeindustrien.

Epiroc (tidligere Atlas Copco) er på plass på Vei og Anlegg med flere av maskinene sine. ST7 Battery er en av de nyeste og mest spennende i utvalget.

Lader opp

Last- og bæremaskinen er tilpasset tunnel- og gruvedrift, er 21,5 tonn tung, og har en lastekapasitet på syv tonn. Maskinen har en dobbel batteripakke på tre tonn, og ett batteri lades på stasjon mens det andre batteriet kan drive maskinen i fire timers hard drift. Det tar kun ti minutter å skifte batteri.

─ Denne maskinen er allerede solgt, og er også i serieproduksjon. Så snart Vei og Anlegg er over, skipes denne til Canada, forteller Presthus.

I tillegg til last- og bæremaskinen har Epiroc også tunnelrigger og gruvetrucker som går på utslippsfri teknologi. Epiroc Norge-sjefen forventer at etterspørselen bare vil øke.

─ Vi ser allerede prosjekter hvor det etterspørres, og det er også god økonomi i å kjøre fossilfritt i mange prosjekter. I en tunnel blir det for eksempel mindre behov for å skifte ut luften hvis maskinene er utslippsfrie. Da kan man skalere ned ventilasjonsanlegget og spare penger, sier han.

Navnet skjemmer ingen

Presthus forteller at overgangen fra Atlas Copco til Epiroc har vært overraskende smertefri.

─ Spesielt internt i organisasjonen har vi sett et stort engasjement. Kundene kjenner oss jo godt fra før av, både maskinene og vi som jobber her. Så det har ikke vært noe problem, sier han.

Epiroc har et bredt utvalg av maskiner på stand under Vei og Anlegg 2018. I tillegg til ST7 har maskinleverandøren spruterigger, pallerigger, tunnelrigger og kjerneboreutstyr på standen, samt en stor vifte og verdens største pigghammer, en ti tonn tung gigant.

─ Denne hydrauliske hammeren slår med en kraft som tilsvarer 130 elefanter eller landingstrykket til en Airbus A380. Det er et nisjeprodukt, men jeg synes det er interessante tall, sier Presthus.

I tillegg til sine egne maskiner har Epiroc også bilen til drifteren Emil Bogen på stand, og lodder ut en tur med den driftige motorsportutøveren.

─ Vi tror at han treffer en gruppe som er over middels interessert i å skru, og vi håper å komme i kontakt med dyktige serviceteknikere, forteller Presthus.