Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Kinesiske CCCC med stor delegasjon på E16-prosjekt

Randselva bru på 600 meter utgjør hoveddelen av den første av to totalentrepriser-kontrakter i prosjektet som CCCC ville ha mer informasjon om. Illustrasjon: Multiconsult

Publisert: 27.04.2018 12:10. Sist endret: 27.04.2018 20:08.

China Communications Construction Company (CCCC) har for lengst vist interesse for det norske markedet, men foreløpig har de ikke vunnet kontrakter. Torsdag var entreprenøren påmeldt med åtte personer på tilbudsbefaring på E16 Eggemoen-Olum.

  • Selger eiendom i Gøteborg

  • Ny flyplass i Nordland får milliarder

  • E16 Lunnertunnelen åpner torsdag 11. mars

  • Vegvesenet om tapet av E16 Ringeriksbanen : - Tar det til etterretning

Nettleder

Nå skal det bli nye baner

Les også:

  • Utnytt muligheten!
  • Boligprisene fortsetter rett oppover
  • Viktig dag for næringens fremtid
  • Koronaen utfordrer
  • Økt ansvar på kommunene
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Kari Sandberg

«Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav»
Les mer

Les også:

  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Selger eiendom i Gøteborg
  • Ny flyplass i Nordland får milliarder
  • E16 Lunnertunnelen åpner torsdag 11. mars
  • Vegvesenet om tapet av E16 Ringeriksbanen : - Tar det til etterretning
  • Mesta-ansatt som ble tatt av skred i Fauske er død
  • Stenger byggeplass i Bergen etter koronasmitte
  • Fair Play Bygg hevder å ha varslet om smittefare på byggeplasser i Oslo - entreprenør avviser
  • Innlegg: Tips for å bekjempe smitte – nå og fremover
  • NCC overleverte nytt badeanlegg til Bærum kommune
  • Han er ny salgs- og markedssjef i Eltrode
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Valle View

Flere prosjekter

  • Ensjø Torg
  • Strandvegen Hage
  • Elias Smiths Plass
  • Ladebyhagen bt 4
  • Volmax Ringsaker
  • Elvebredden Park
  • Storgaten Terrasse
  • Håmyra bustadfelt
  • Strinda Hageby bt 5-6
  • Jessheimbadet
  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
Flere prosjekter

Siste kontrakter

LNS sikret seg nytt prosjekt på Færøyene

Flere kontrakter

  • Nye grep skal gjøre Jessheim sentrum mer attraktivt
  • Igang Totalentreprenør bygger Paradis Brygge
  • GK fikk rekordkontrakt på Regjeringskvartalet
  • HENT bygger for Entra i Trondheim
  • Disse skal utrede fremtidens fergeterminalstruktur i Oslo
  • Spordrift oppgraderer og renoverer på Nordlandsbanen
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Åpnet kontor-laboratorium i Trondheim

  • Her bygger de verdens første 3D-printede skole

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorFrode Aga

Åge Brudeseth
 

Prosjektleder Åge Brudeseth i Statens vegvesen biter seg merke i interessen fra Kina. Arkivfoto: Truls Tunmo

Den første slaget i prosjektet står om strekningen Eggemoen – Åsbygda, som primært omfatter byggeingen av den 600 meter lange Ranselva bru.

Totalt skal det bygges over en kilometer bruer i prosjektet på til sammen 12,4 kilometer.

– Vi biter oss merke i at det er interesse fra Kina, og det er kanskje naturlig at de synes dette prosjektet er interessant i og med at vi skal i gang med et stort bruprosjekt på den første entreprisen. De er jo store innenfor brukonstruksjon. Men vi er veldig bevisste og klare på at all kommunikasjon i prosjektet, både nå og senere, går på norsk, sier prosjektleder for E16 Eggemoen-Olum, Åge Brudeseth i Statens vegvesen til Byggeindustrien.

Les også:
  • Etter regjeringens Kina-besøk i vår har Kinas største entreprenør vært i flere møter med Vegvesenet og Nye veier
  • Samferdselsministeren introduserte NTP i møte med kinesere – viser til høflighetsgrunner

Ikke tolk

Til tross for at både torsdagens befaring og informasjonsmøte foregikk med norsk språk og norske foiler, hadde den statseide kinesiske entreprenøren ikke med seg egen tolk.

– Nei, men jeg tror de hadde med seg en samarbeidspartner som muligens hjalp dem med språket. Presentasjonen vi holdt inneholder uansett en del av de konkrete entreprisene vi skal i gang med, og den får de tilgang til på lik linje med alle de andre deltakerne. I tillegg gir jo disse tilbudsbefaringene en mulighet til å mingle, sier Brudeseth.

Uvanlig mange

CCCC vegdirektoratet.jpeg
 

CCCC er åpenbart svært interessert i det norske markedet. Her under møter med Statens vegvesen og Ferjefri E39-prosjektet i fjor sommer. Foto: Statens vegvesen

Mens de andre entreprenørene og rådgiverne som var med på tilbudsbefaringen var påmeldt med en til tre personer hver, var delegasjonen fra Kina altså betydelig større med åtte påmeldte.

– Jeg er usikker på om alle som sto på deltakerlista faktisk var der. Men de var vel i alle fall fire-fem stykker.

– Er det uvanlig å stille med så mange i denne fasen?

– Nå har jeg ikke gjennomført så mange møter av denne typen, men jo, det er vel litt uvanlig at så mange møter opp fra en aktør.  Men jeg tror ikke de kommer ens ærend fra Kina bare for å møte oss. Det var jo nylig et stort felles leverandørmøte i Oslo med Statens vegvesen, Bane NORo g Nye Veier som det kan tenkes de har vært interessert i, sier Brudeseth.

CCCC er også blant de prekvalifiserte til å bygge ny E39 Kristiansand-Mandal for Nye Veier.

Veien videre

Blant de andre aktørene som deltok på tilbudsbefaringen for prosjektet E16 Eggemoen-Olum finner vi blant andre representanter fra Veidekke Entreprenør, Implenia, PNC Norge og Skanska.

Ifølge Brudeseth blir det nå først lagt opp til en prekvalifiseringsrunde, og planen er å lyse ut den første totalentreprisen på prosjektet i første halvdel av mai.

– Vi håper å ha fått prekvalifisert i løpet av juni måned, slik at vi sitter igjen med tre tilbydere som vi kan gå videre med i dialog- og tilbudsfase. Vi er fornøyd med at rundt 30 stykker møtte opp på tilbudsbefaringen, og det var en fin blanding av rådgivere og entreprenører, sier Brudeseth.

2,7 milliarder

E16 Eggemoen-Olum er en av to delstrekninger ved utbyggigen av ny E16 mellom Nymoen og Eggemoen i Oppland og Buskerud. Delstrekningen omfatter 12,4 kilomter ny E16 som skal stå ferdig i 2021, og strekningen bygges som tofeltsvei med forbikjøringsfelt i begge kjøreretninger og fysisk midtdeler.

Statens vegvesen har en styringsramme i prosjektet på 2,7 milliarder kroner, og ifølge Vegvesenet utgjør byggeherrekostnaden 20-30 prosent, mens resten er byggekostnader.

På bransjemøtet informerte også Statens vegvesen om den videre utbyggingen av rv. 4 i Hadeland. Strekningene Roa-Gran grense, Jaren-Amundrud og Almenningsdelet-Lygnabakken er ifølge Vegvesenet planlagt startet opp i 2019 og 2020, forutsatt vedtak i Stortinget om finansiering og utbygging. Det skal også lyses ut egne kontrakter for gjennomføringen av støytiltak i Lunner og Gran kommune.

Kinesiske veibyggere i Norge

Gjennom en rekke artikler har Byggeindustrien skrevet om regjeringens og norske veimyndigheters kontakt med den kinesiske storentreprenøren China Communications Construction Company og de to storbankene Industrial and Commercial Bank of China og China Development Bank som ser mot Norge og norske samferdsels- og infrastrukturprosjekter.

Byggeindustrien har også fulgt konkurransen om Beitstadsundbrua i Trøndelag tett. Der endte Sichuan Road and Bridge Company til slutt opp som entreprenør etter en omstridt anbudskonkurranse.

Les også:
  • Dette er Kina-saken oppsummert
  • Frykter norsk fisk har åpnet for kinesisk veibygging - Ap krever svar på Solvik-Olsens Kina-møte
  • Sp er redd norsk beredskap svekkes med kinesiske veibyggere
  • Solvik-Olsen om Kina-kritikk: - Bare fjas og meningsløse spekulasjoner
  • Stilte spørsmål om Solvik-Olsens Kina-møte – slår seg ikke til ro med svaret
  • Sp: - Samferdselsministeren svarer unnvikende om kinesisk entreprenør

Nøkkelord:

Anlegg, Bru, bru, Statens vegvesen
 

Vegvesenet om tapet av E16 Ringeriksbanen :
– Tar det til etterretning

 

Ny flyplass i Nordland får milliarder

Mesta-ansatt som ble tatt av skred i Fauske er død

 

Stenger byggeplass i Bergen etter korona-smitte

 

Økende etterspørsel etter byggevarer i tre - men fall i eksporten

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse hundene sparer liv og penger


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen