Et NSB-tog på Oslo sentralstasjon. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix

Bane NOR inngikk milliardkontrakt - skal digitalisere jernbanen for 20 milliarder

Fredag ettermiddag signerte Bane Nor og det tyske selskapet Siemens en kontrakt på 5,5 milliarder kroner.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (til venstre), konsernsjef i Siemens AS, Anne Marit Panengstuen, og konsernsjef Gorm Frimannslund i Bane Nor, fulgte spent med på den digitale kontraktsigneringen med fingeravtrykkene som signaturer. Foto: Truls Tunmo

Kontrakten, som er Siemens sin største kontrakt noen gang Norge, er blant de første kontraktene som til sammen utgjør investeringer på 20 milliarder kroner de neste ti årene på jernbanen.

Under den høytidelige seansen på Sentrum Scene i Oslo, uttalte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen at avtalen med Siemens er en av de største teknologikontrakter i Norge per i dag.

–Ny tidsepoke

– Vi går nå inn i en ny tidsepoke. Dette vil ta noen år, men det vil gjøre problemene med dagens signalanlegg på jernbanen til en saga blott, sa statsråden da han innledet kontraktsmøtet.

Det nye digitale systemet er begynnelsen på en implementering av den europeiske digitale standarden ERTMS (European Rail Traffic Management System), som på norske jernbanestrekninger skal være ferdig utbygd i løpet av 2030.

Systemet går ut på at signaler fra dagens master ved sporet flyttes til datamaskiner og skjermer om bord i togene. Alle jernbanestasjoner i landet, og samtlige tog blir berørt av endringen.

Utfordringen med å håndtere og vedlikeholde de ulike og gamle signalsystemene, som stammer fra 1950-tallet, er blitt for stor, blant annet fordi komponenter er utdaterte og vanskelige å erstatte.

Nok en milliardkontrakt

Bane Nor har allerede signert en kontrakt på om lag 650 millioner kroner med det franske selskapet Thales for ny programvareløsning for styring av togtrafikken.

Systemet skal ifølge konsernsjef Gorm Frimannslund i Bane Nor gi en mer pålitelig og punktlig styring av trafikken, og er et betydelig steg i en omfattende modernisering av jernbanen.

– Om 14 dager skal vi også signere teknologikontrakten som går på om bord-utrustning på togene med det franske selskapet Alstom. Dette er en kontrakt på rundt to milliarder kroner, og betyr leveranse av ERTMS signalsystem for tog, lokomotiver og arbeidsmaskiner, sier Frimannslund.

Kontraktene er blitt fremforhandlet av Bane Nor på vegne av de deltakende jernbaneforetakene. Leveransen inkluderer systemutvikling, design og ombygging av cirka 400 kjøretøy eid av Norske Tog.