Ikke flere kalkverk?

Styreleder Sten Solum i Verdalskalk AS mener det er ufornuftig å etablere flere kalkverk i Tromsdalen. Hustadmarmor trenger 400.000 tonn kalkstein i året og ønsker å btygge ut eget verk, melder Trønderavisa.

I dag er Verdalskalk det eneste firmaet som kommersielt utnytter den gigantiske kalksteinsforekomsten i Tromsdalen. Hvert år tas det ut rundt 700.000 tonn kalkstein som skipes ut i Verdal eller brennes på Hylla. Hustadmarmor ønsker å kjøpe 400.000 tonn i året hvis det planlagte gasskraftverket står klart i Fræna i 2010. Nå sier styreleder Sten Solum i Verdalskalk at de gjerne vil selge kalkstein til Hustadmarmor, selv om Franzefoss-konsernet selv har planer om å starte produksjon av samme produkt i Verdal. Franzefoss eier 55 % av Verdalskalk. Beslutning til våren Franzefoss har planene klare for å bygge en fabrikk for brenning av kalk på industriområdet på Ørin. Selskapet som skal ta investeringen heter Norfrakalk. Vi vil trolig ta beslutningen i løpet av vinteren eller våren, sier Sten Solum. I tillegg til å være styreleder i Verdalskalk er han også daglig leder i Franzefoss kalk og Norfrakalk. Investeringen er stor. Første byggetrinn vil koste mellom 150 til 200 millioner. Den ovnen vil svelge unna 400.000 tonn kalkstein i året, like mye som Hustadmarmors anlegg. Beslutningen skulle egentlig tas i fjor, men usikkerhet i markedet har utsatt beslutningen. Selskapet har heller ikke skaffet seg nok spillolje og tungolje til å fyre opp ovnen. Det er ikke snakk om overkapasitet selv med to fabrikker i Møre og Trøndelag. Det må hele tiden skje en fornying i fabrikkene, og nå er det mange gamle anlegg for brenning av kalk i Europa. Spørsmålet er hvor en produserer mest effektivt, sier Solum. Store planer I Tromsdalen planlegges det nå å tredoble knusekapasiteten fra dagens 1,5 millioner tonn i året. Sten Solum sier det kan ligge an til en fordobling av uttakskapasiteten fra forekomsten. I den nye kommunedelplanen er det tegnet inn en ny vei fra krysset RV72/E-6 i Vinne til industriområdet. Veien skal gå over Fætten, og er godt egnet til å ta unna kalksteinstransportene. Veinettet på Ørin er i dag sprengt i perioder. Samtidig har Verdalskalk planer om å bygge et 13 km langt transportband fra Tromsdalen til Ørin. Solum vil ikke si hvor stort volum som må transporteres ut før det er lønnsomt å bygge en transportbane som vil gå under jorda fra Tromsdalen til Rindsem og over jorda fra Rindsem til Ørin.