Leilighetene i Ensjø Torg selger seg ikke selv, men et bevisst forhold til målgruppene bidrar til et godt salg. Illustrasjon: Skanska

Skanska  fortsetter det gode boligsalget på Ensjø i Oslo

Ekspert etter ekspert har spådd boligmarkedet sønder og sammen, men salget av leilighetene på Ensjø Torg går unna.

– Vi visste at det ikke ville være like enkelt å oppnå så gode salgsresultater som vi gjorde i 2016. Da solgte jo leilighetene nærmest seg selv. Det gjør de ikke nå. Men vi har forberedt oss godt og tenkt mye på hvem det er som vil bo på Ensjø, sier Laila Bævre Tugay fra Skanska Eiendomsutvikling i en pressemelding fra Skanska. Hun er salgssansvarlig for trinn 4 på Ensjø Torg.

– Vi har fått hjelp av at boligsalget tok seg opp i februar, men samtidig er det helt konkrete tiltak vi har gjort, som vi ser virkningen av nå. Det å ha et bevisst forhold til målgruppene for det konkrete prosjektet gjør at vi kan utvikle enda bedre tilpassede leiligheter til de forskjellige målgruppene, sier hun

Positiv for fremtiden

Nå ligger prosjektet godt foran salgsprognosen for trinn 4. Bævre Tugay er positiv til tiden som kommer.

– Ja, absolutt, både salgsstarten og de første ukene etterpå gikk mye bedre enn forventet. Vi hadde forberedt oss på at det skulle bli veldig vanskelig å selge noe – ikke fordi vi ikke har trua på prosjektet, men fordi markedet har vært så stille, sier hun.

Hun mener det er to hovedgrunner til at salget på Ensjø går bra:

– For det første har vi utviklet et veldig godt prosjekt. For det andre har vi priset oss riktig i forhold til dagens marked. Kjøperne våre vet akkurat hva de får for pengene i de forskjellige områdene, de har blitt prisspesialister. Tiden da man kunne sette prisen ut i fra det man ville ha er over. Pris og et godt prosjekt har resultert i at vi selger bra, også bedre enn de fleste konkurrentene våre i samme område, sier hun.

Hvem er kjøperne?

Skanska Eiendsomsutvikling mener enkelte målgrupper har pekt seg ut. Det gjelder spesielt de unge mellom 25-35 år som skal etablere seg. I tillegg er det de som har penger på bok, det er de som vil plassere pengene sine i eiendom eller de som kjøper en sekundær bolig. Spekulanten som før var veldig aktiv på boligmarkedet, er nå borte.

– Men hovedsakelig er det de unge som kjøper, og vi er faktisk nesten utsolgt for to-roms leilighetene på dette trinnet. De unge trigges av beliggenheten og at man enklere kan klare seg uten bil, sier hun.