<p>Camilla Erikstad Jachwitz (3) og ordfører Erik Hanstad (63) tok første spadetak for ZEB-prosjektet Ydalir barnehage og skole tirsdag 21. mars.</p>Heidi Erikstad, Dag Stenersen, Monica Bekkelien og Ingunn Brønstad.Anna-Thekla Tonjer, Odd-Erling Lange, Roy Hattrem, Henning Sørlie, Heidi Erikstad, Dag Stenersen, Monica Bekkelien, Ingunn Brønstad og Erik Hanstad.

Her starter Camilla (3) byggingen av klimanøytral barnehage

Camilla (3) tok første spadetak under byggestarten av Ydalir barnehage og skole. Nå fortsetter BetonmastHæhre arbeidene med det første nybygget på forskningssenteret ZENs vei til klimanøytrale nabolag i Norge.

Camilla Erikstad Jachwitz (3) og ordfører Erik Hanstad (63) gikk sammen om første spadetak for Ydalir barnehage og skole tirsdag 21. mars.

Med dette markerte Elverum kommune byggestart i sitt største klima-prosjekt hittil. Samtidig er barnehagen og skolen de første nybyggene som bygges i det nasjonale forskningssenteret ZEN, ledet av NTNU og SINTEF Byggforsk.

Det er BetonmastHæhre som er entreprenør i prosjektet.

I planleggingsarbeidet er det lagt vekt på samspill mellom bygg og folk, mellom barnehage og skole og de forskjellige aktørene som må til for å bygge skolen.

Camilla og Erik gikk sammen om handlingen i den samme, gode samarbeidsånden som har preget planleggingen av prosjektet.

- Ydalir barnehage og skole sikter mot miljøsertifiseringen BREEAM Very Good, og skolen har passivhusstandard. Men ZEN handler om mer enn sertifiseringer. Skal vi få til klimanøytrale nabolag, må det bygges og tilrettelegges for å endre handlingsmønstre, prosjektleder Heidi Erikstad i en pressemelding.

I Ydalir skal utslipp av skadelige klimagasser minimeres. Samtidig skal det produseres grønn energi, ved for eksempel solenergi, som en kompensasjon for utslippene som ikke kan unngås.

Ideen er at disse møtes i et nullpunkt i løpet av byggenes levetid – derav navnet Zero Emission.

For å få til dette, har prosjektgruppa blant annet sett på hvordan en kan få ned bilkjøring til og fra barnehagen og skolen. Det vil ikke bli ansattparkering tilknyttet byggene, og det er for eksempel jobbet med Hedmark Trafikk for å planlegge et bedre kollektivtilbud.