Ni råd fra Bygg21 - vil næringen og myndighetene lytte?

Mandag leverte tre av Bygg21s arbeidsgrupper råd til landets byggenæring og myndighetene rundt hvordan de ser at man kan forbedre næringen. Nå blir det opp til byggenæringens aktører, sammen med myndighetene, å se til at man faktisk lytter til rådene.

Det er lagt ned en stor innsats av ledelsen, styret og ikke minst arbeidsgruppene i Bygg21 foran mandagens overrekkelse av de tre rapportene. Det er tre av totalt seks rapporter som nå er overlevert fra de seks arbeidsgruppene. De tre neste rapportene blir overlevert neste år.

Det er bredt sammensatte grupper med representanter fra ulike deler av næringen som nå har levert sine råd til hvordan man kan bygge bedre og mer effektivt. Man har her klart å få med en rekke momenter som skal kunne få en innvirkning på hvordan det kan jobbes bedre. Næringens aktører vet selvsagt meget godt at selv om det gjøres mye bra i landets byggenæring, så er det definitivt mye forbedringsarbeid som kan gjennomføres om ting gjøres smartere - og ikke minst riktig første gang. Det er nettopp dette som er mandatet til Bygg21 og hovedmålet med rapportene som så langt er lagt frem – hvordan skal vi kunne få til forbedringer som virkelig nytter.

Det tre rapportene som ble offentliggjort og overlevert statsråd Monica Mæland mandag, er ikke store av omfang - men kan få stor betydning om punktene følges opp. Potensielt vil et forbedringsarbeid som faktisk blir gjennomført ha enorme muligheter for innsparinger og forbedringer, både for næringens aktører, men også for samfunnet som helhet. Nettopp det at man har klart å gjøre rapportene og innholdet konkret - med tre råd i hver rapport, burde gjøre det mulig å faktisk få med seg disse forbedringspunktene.

Det er flere ganger tidligere gjennomført forbedringsarbeid gjennom ulike programmer og prosjekter i næringen, både med og uten hjelp fra det offentlige. Problemet har vært at dette stort sett er blitt lagt bort uten at den praktiske delen av næringen hverken har ønsket eller maktet å ta dette til seg. Dette vil selvsagt bli utfordrende denne gangen også. Rapportene og rådene kan være så gode de bare vil- næringen må ønske og faktisk sette av tid og ressurser til å lytte til rådene og ikke minst makte å få dem gjennomført ute hvor verdiskapningen skjer. I tillegg er det selvsagt nødvendig at planprosessene strammes opp – og her må kommunene komme på banen i tillegg til regjeringen. Det er ingen enkel oppgave Kommunal- og moderniseringsdepartementet har med å implementere de gode rådene ut til alle landets 422 kommuner, som har sin store variasjon i størrelse, behov og kompetanse. Men skal man komme noen vei videre - må det ut hvor det nytter.

Det er dermed nå det virkelige arbeidet starter – å ta i bruk kunnskapen og erfaringene arbeidsgruppene har samlet i sine rapporter.

Bygg21 kom i sin tid noe skeivt ut av startblokken før de fant formen og organiseringen man nå jobber etter. Store deler av næringen har bidratt og bidrar i dette arbeidet. Bygg21 ble initiert av Kommunal- og moderniseringsdepartementet, men har underveis fått med seg en rekke av næringens ledende grupperinger og personer i arbeidet. Nettopp derfor burde det også være gode muligheter til at rådene fra arbeidene følges opp. Her har store deler av hele næringen samlet seg om felles mål – og noe som kan virke som et felles ønske og en felles forståelse om at ting kan bli bedre.

Dette vil likevel ikke bli enkelt, og man er avhengig av å bryte et tidligere mønster om man skal sørge for at ikke dette også bare blir noe som havner i bokhyllen eller nederst i skuffen. Man må man se til at rapportene forvandles til noe konkret som kan brukes ute i den virkelige verden i næringen - og dette må begynne med det samme.