Johan Arnt Vatnan (Arkivfoto)

Fem entreprenørgrupperinger møtte Nye Veier om firemilliarders prosjekt

– Tett samhandling og klare forpliktelser fra toppledelsen er nøkkelen til suksess for Norges hittil største veikontrakt, sa Nye Veiers prosjektdirektør Johan Arnt Vatnan til de fem kvalifiserte entreprenørgrupperingene som 15. mars var invitert til informasjonsmøte om E6 Ranheim–Værnes. 

Kontraktsverdien på prosjektet er på cirka fire milliarder kroner, melder nyeveier.no

Ranheim–Værnes (22,7 km) er en av Nye Veiers høyest prioriterte strekninger. Den skal bygges ut som trafikksikker firefelt motorvei, og dagens tre tunneler får nye løp. I tillegg er det planlagt helt ny tunnel med dobbelt løp forbi Hommelvik, samt to bruer parallelt med de gamle over elvene Homla og Stjørdalselva. Det aller meste av strekningen får 110 km/t som tillatt hastighet.

– Vi har fem hovedmål for prosjektet, sa utbyggingssjef for Ranheim–Værnes, Jørund Gullikstad, til entreprenørene som konkurrerer om oppdraget. Målene er i korthet:
* Ingen ulykker eller skader under bygging og drift
* Byggekostnadene minimeres, i likhet med livssykluskostnadene
* Alle ulemper i bygge- og driftsfasen minimeres* Minst mulig belastning på miljø og omgivelser
* Jorbruksbeslaget minimeres, både midlertidig og permanent

Gullikstad la ellers vekt på at stoppsikten (det vil si fri sikt fra bilførers øye til et objekt med nærmere definert høyde) etter alt å dømme blir utvidet på hele den aktuelle E6-strekningen – fra 193 til 220 meter – når hastigheten på veien øker. Dette får særlig konsekvenser for tunnelene, der det stedvis må utvidelser til.

Den teknisk mest utfordrende oppgaven mellom Ranheim og Værnes, er imidlertid det nye Svebergkrysset i Malvik, mente Gullikstad, og pekte på alle hensyn som må tas til trafikk, boliger og industriaktivitet i området.

– Hommelviktunnelen (800 m) blir også ekstra krevende, ifølge utbyggingssjefen.

Fra Nye Veiers kontraktsdirektør, Bjørn Børseth, var hovedbudskapet til de frammøtte entreprenørene:

– Vi vet at dere kan bygge vei. Men hvordan vil dere nå våre fem overordnede mål? Det er dette dere må gi svar på, poengterte Børseth.

Når Nye Veier skal velge totalntreprenør for E6 Ranheim–Værnes, vil kontrakten bli tildelt etter følgende kriterier:
* Pris: 15 prosent
* Prestasjonsbegrunnelse: 30 prosent
* Risikovurdering: 25 prosent
* Ekspertise, nøkkelpersonell og kompetanse: 30 prosent 

Følgende er prekvalifisert:
- AF Gruppen Norge AS, med Norconsult som underleverandør.

- Skanska Norge AS med Dr. Ing. A. Aas-Jakobsen Trondheim AS, Dr. Ing. A. Aas-Jakobsen AS, Vianova Trondheim AS, Vianova Plan og trafikk AS, Selberg Arkitekter AS, Norges Geotekniske Institutt, Brekke & Strand Akustikk AS, ECT AS, Sweco Norge AS, DHI Norway AS, Safetec AS og Norsk Institutt for Luftforskning som underleverandører.

- Joint venture bestående av Itinera SPA og FCC Construcciónes S.A. med Técnica y Proyectos S.A. og AZTEC Engineering Group, Inc som underleverandører.

- Acciona Construcción, S.A. med Leonhard Nilsen & Sønner AS, Multiconsult Norge AS og Acciona Mantenimiento de Infraestructuras S.A. som underleverandører.

- Salini Impregilo S.p.A. med VCE Vienna Consulting Engineers ZT GmbH, Pöyry Finland Oy og Pöyry Norway AS som underleverandører.