Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Milliardsprekk kan føre til nedskalert bussvei

Illustrasjon: Gottlieb Paludan Architects

Publisert: 08.03.2018 12:20. Sist endret: 08.03.2018 12:20.

Budsjettsprekken for Bypakke Nord-Jæren på 4,7 milliarder, hvorav 2,8 milliarder tilskrives bussveien, tvinger styringsgruppen for bypakken til å kutte ned på prosjektet.

  • Samler fire modulbyggselskaper under samme paraply

  • Mann omkom i lekter-ulykke i Gamvik

  • Koronakrisens tapere er fremtiden

  • Firerbanden tvinger gjennom ny forlengelse av krisetiltakene

Nettleder

Koronakrisens tapere er fremtiden

Les også:

  • Bekymringsfull trang kommuneøkonomi
  • Millionene renner ut også før byggestart på nytt sykehus
  • Ett år siden pandemiens spede start - hvor går veien nå?
  • Må sette krav og stå ved dem - samt komme med incentiver
  • Utfordrer byggenæringen
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Merete Bellingmo

«Samhandling og inngripende tiltak for en mer etisk handel»
Les mer

Les også:

  • Front of House: Fokus på fellesarealene i nybolig-markedet
    Trond Ramsøskar
  • Hjem kjære hjem
    Bård Folke Fredriksen
  • Innlegg: Standardisering lønner seg
    Jacob Mehus
  • Mer innovasjon og utvikling i bygg- og anleggsnæringen: Gjenta samarbeid!
    Ragnhild Kvålshaugen
  • Tettstedsutviklingen krever mer bevisst ivaretagelse av livsløpsperspektiv gjennom utvikling av Tettstedbasert Facility Management
    Svein Bjørberg
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Samler fire modulbyggselskaper under samme paraply
  • Mann omkom i lekter-ulykke i Gamvik
  • Koronakrisens tapere er fremtiden
  • Firerbanden tvinger gjennom ny forlengelse av krisetiltakene
  • Ny arkitekt ansatt i Cembrit
  • Byggevareindustrien: - Sterk avslutning på byggevareåret
  • Innfører forbud mot bruk av mineralolje til byggvarme
  • Person til sykehus etter arbeidsulykke på Sortland
  • Consto bygger om Oslo-kontorbygg til leiligheter
  • Stangeland kjøper Veidekkes pukk- og asfaltvirksomhet i Rogaland
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Sonja Henie ishall

Flere prosjekter

  • Fri Sikt Volsdalsberga
  • Strømmehaven omsorgssenter
  • Åssiden fotballhall
  • Egenesgården
  • Domus Oppdal
  • Johannessenteret
  • Magasinparken
  • Legenes hus
  • DSV i Vestby
  • Paradisalléen
  • Powerhouse Telemark
  • Skogro
  • Kristian Augusts gate 13
  • Atrå skule
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Consto bygger om Oslo-kontorbygg til leiligheter

Flere kontrakter

  • Eide Entreprenør med rehabiliteringsjobb i Bærum
  • HAB signerte kontrakt for etablering av sykkelfelt og fortau i Tåsenveien
  • Veidekke og Ramirent signerte kontrakt på milliardprosjekt
  • AF Decom skal rive Svea-leiren for Store Norske
  • Veidekke fikk vedlikeholdsjobb for Bane NOR
  • Skanska utvikler kunstmuseum og teater i Trondheim
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Rockwool kutter utslippene med 80 prosent og avfallsmengden med opp til 99 prosent med ny elektrisk ovn

  • I full gang med å reise Romerikes høyeste boligblokk

  • Høyblokka krymper når det nye regjeringskvartalet reiser seg - se bilder

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
18.03 Vi Bygger Bergen 2021
31.08 Byggedagene 2021
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

  • Tekla BIM Awards - Randselva bru

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorByggeindustrien

Det skriver Stavanger Aftenblad i en artikkel på sine nettsider.

Når styringsgruppen for Bypakke Nord-Jæren møtes torsdag, blir det blant annet for å se på mulighetene for å kutte ned på den planlagte bussveien omtalt på bygg.no tirsdag.

Les også: Milliardsprekk for rekordlang bussvei i Rogaland

Ett av forslagene er å bygge en light-versjon på deler av tre av bussveiens fire korridorer, skriver Stavanger Aftenblad:

  • Stavanger-Sandnes, 19,7 kilometer: Selv om etappen har fått størst prishopp (2,2 milliarder), foreslår veibyråkratene at denne korridoren ikke skal få lavere standard. I korridoren er det allerede gjort investeringer, og den dekker desidert flest innbyggere og arbeidstakere.
  • Risavika – Mosvatnet, 21,1 kilometer: Et mulig scenario er full bussveistandard fra Stavanger sentrum til Kvernevik og lett-løsning fra Sundekrossen til Risavika på om lag 7 kilometer. Det anslås at 84 prosent av passasjerene da vil ha opprinnelse eller destinasjon langs en fullverdig bussvei.
  • Ruten-Vatnekrossen, 2,7 kilometer: Bussveien skal uansett ikke erstatte eksisterende bussruter her, og korridoren omfatter bare 1 prosent av busspassasjerene i dag. Derfor åpnes det for bussvei light for hele korridoren.
  • Forus - Flyplassen, 6,3 kilometer: Aktuell for lightversjon, inkludert en gjennomgående rute til Vatnekrossen, dersom også tredje korridor får en light-løsning.
Les også: Milliardsprekk for Bypakke Nord-Jæren

Lettversjonen innebærer blant annet dette:

  • Sidestilt bussfelt aksepteres på deler av strekningen, i stedet for midtstilt som i Hillevåg.
  • Ikke gjennomgående bussfelt, men får prioritet i flaskehalser.
  • Tradisjonelle rundkjøringer kan aksepteres.
  • Noen hindringer i kryss aksepteres.
  • Busslommer utelukkes ikke.
  • Lavere standard på holdeplasser.
  • I stedet for forsinkelsesfritt konsept, aksepteres begrenset forsinkelse.
  • Taxi og el/hydrogenbiler tillates i sidestilt bussfelt.

Nøkkelord:

Anlegg, Vei
 

Fire prekvalifisert til milliardoppdraget E39 Lønset-Hjelset

 

Stangeland kjøper Veidekkes pukk- og asfaltvirksomhet i Rogaland

Person til sykehus etter arbeidsulykke på Sortland

 

Innfører forbud mot bruk av mineralolje til byggvarme

Annonsørinnhold
 

Kunsten å pakke inn et gammelt hurtigruteskip


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen