Illustrasjon: Gottlieb Paludan Architects

Milliardsprekk kan føre til nedskalert bussvei

Budsjettsprekken for Bypakke Nord-Jæren på 4,7 milliarder, hvorav 2,8 milliarder tilskrives bussveien, tvinger styringsgruppen for bypakken til å kutte ned på prosjektet.

Det skriver Stavanger Aftenblad i en artikkel på sine nettsider.

Når styringsgruppen for Bypakke Nord-Jæren møtes torsdag, blir det blant annet for å se på mulighetene for å kutte ned på den planlagte bussveien omtalt på bygg.no tirsdag.

Ett av forslagene er å bygge en light-versjon på deler av tre av bussveiens fire korridorer, skriver Stavanger Aftenblad:

  • Stavanger-Sandnes, 19,7 kilometer: Selv om etappen har fått størst prishopp (2,2 milliarder), foreslår veibyråkratene at denne korridoren ikke skal få lavere standard. I korridoren er det allerede gjort investeringer, og den dekker desidert flest innbyggere og arbeidstakere.
  • Risavika – Mosvatnet, 21,1 kilometer: Et mulig scenario er full bussveistandard fra Stavanger sentrum til Kvernevik og lett-løsning fra Sundekrossen til Risavika på om lag 7 kilometer. Det anslås at 84 prosent av passasjerene da vil ha opprinnelse eller destinasjon langs en fullverdig bussvei.
  • Ruten-Vatnekrossen, 2,7 kilometer: Bussveien skal uansett ikke erstatte eksisterende bussruter her, og korridoren omfatter bare 1 prosent av busspassasjerene i dag. Derfor åpnes det for bussvei light for hele korridoren.
  • Forus - Flyplassen, 6,3 kilometer: Aktuell for lightversjon, inkludert en gjennomgående rute til Vatnekrossen, dersom også tredje korridor får en light-løsning.

Lettversjonen innebærer blant annet dette:

  • Sidestilt bussfelt aksepteres på deler av strekningen, i stedet for midtstilt som i Hillevåg.
  • Ikke gjennomgående bussfelt, men får prioritet i flaskehalser.
  • Tradisjonelle rundkjøringer kan aksepteres.
  • Noen hindringer i kryss aksepteres.
  • Busslommer utelukkes ikke.
  • Lavere standard på holdeplasser.
  • I stedet for forsinkelsesfritt konsept, aksepteres begrenset forsinkelse.
  • Taxi og el/hydrogenbiler tillates i sidestilt bussfelt.