Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

E6 Langslett – Sørkjosen

‹ ›

Publisert: 05.03.2018 15:50.

Publisert: 05.03.2018 15:50.

Gjennomføringen av E6 Langslett – Sørkjosen har vært en lang berg og dalbane for Statens vegvesen. I begynnelsen av februar kunne imildertid en fornøyd byggherre åpne den mye omtalte veistrekningen, ett år senere enn planlagt.

  • Valle View

  • Ensjø Torg

  • Strandvegen Hage

  • Elias Smiths Plass

Nettleder

Viktig dag for næringens fremtid

Les også:

  • Koronaen utfordrer
  • Økt ansvar på kommunene
  • Fotballskandalen som må få konsekvenser
  • Kan bli enorme VA-utgifter for oss alle
  • En klar oppfordring til byggenæringen
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Kari Sandberg

«Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav»
Les mer

Les også:

  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Førdepakken lyser ut Kletten gang- og sykkeltunnel
  • Oslo og noen kommuner med mye smitte får flere koronavaksiner
  • Nytt politihus i Bergen kan leies av private
  • Nedstenging i Oslo får store konsekvenser for byggevarehandelen - varehus taper en million i uken
  • Privatmarkedet sørget for milliardvekst for byggevarehandelen i 2020
  • Innlegg: Forsvarlig norgesrekord i veibygging?
  • Akershusgartneren blir en del av Green Landscaping Group
  • Neumann Bygg flytter fra Kaupanger til Sogndal
  • Nye Veier gjør endringer i trasévalg på E6-strekning
  • Her bygger de verdens første 3D-printede skole
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Valle View

Flere prosjekter

  • Ensjø Torg
  • Strandvegen Hage
  • Elias Smiths Plass
  • Ladebyhagen bt 4
  • Volmax Ringsaker
  • Elvebredden Park
  • Storgaten Terrasse
  • Håmyra bustadfelt
  • Strinda Hageby bt 5-6
  • Jessheimbadet
  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Jørgen Holmefjord AS har vunnet to nye tunnelkontrakter

Flere kontrakter

  • Betonmast bygger ny friidrettsarena i Göteborg
  • AF bygger Os skole og idrettsarena
  • Peab bygger barne- og avlastningsboliger i Tromsø
  • Veidekke bygger ny legevakt i Arendal
  • HENT starter på milliardprosjektet Aker Tech House
  • COWI vant Hordfast-kontrakt
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Her bygger de verdens første 3D-printede skole

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

  • Lan Marie Berg sprengte den første salven på Prosjekt Ny vannforsyning Oslo

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorÅdne Homleid

Fakta

 

Sted: Sørkjosen i Nordreisa kommune i Troms

Prosjekttype: 4,6 kilometer tunnel og en kilometer vei i dagen.

Kostnadsramme: 963 millioner 2017-kroner

Byggherre: Statens vegvesen

Rådgivere: Multiconsult, Rambøll og Efla

Hovedentreprenør tunnel: Skanska Norge

Hovedentreprenør vei i dagen: Målselv Maskin & Transport

Største underentreprenører for Skanska: Elektro: Aventi Installation l Sprøytebetong: Entreprenørservice l Fjellsikring: Vik Ørsta AS l Transport tunnel/dagsone: A. Pedersen & sønn l Sprengstoff: Orica Norway l Borstål:Sandvik Norge l Ferdigbetong:Hitra Bygg & Betong l Asfalt: Veidekke Industri l Tekniske bygg: Elementpartner l Glidestøp rekkverk: Sirdal Veibetong l Rekkverk dagsone: Nordnorsk veisikring l Maskinleie: E6 Talvik Bensin og Diesel l Membranarbeider: Master Sealing Techno-
logy l Slanger/kuplinger: Codan l Natursteinsmurer portaler: Arctic Minerals l Isolasjon til frostsikring: Sundolitt l Boltemørtler: Weber Norge

Største underentreprenører for Målselv Maskin & Transport: JB Elektro l Klasvoll Maskinstasjon l A. Pedersen & Sønn Lastebiltransport l Visinor l Kjell Foss Nord l Nord Norsk Veisikring l Lemminkäinen

«Vegvesenet stoppet OSSA-anlegg», «Skjøt salve før alle var evakuert», «Statens vegvesen hever kontrakt med OSSA», «Steinfylling og mye nedbør førte til Sørkjosen-skred», og «Skanska kastet ut underentreprenør fra Sørkjostunnelen», er bare noen av overskriftene som dukker opp ved et kjapt søk på E6-prosjektet på bygg.no

Prosjektleder Gudmund Løvli i Statens vegvesen erkjenner at det har vært et prosjekt med uvanlig mange «utenomsportslige» elementer, men han understreker samtidig at E6-prosjektet fikk et realt løft da Skanska tok over tunnelkontrakten etter at Vegvesenet kastet ut OSSA våren 2015.

– Det var godt å få inn en entreprenør med fokus på fremdrift og kvalitet. Vi opplever også Skanska som en veldig åpen og løsningsorientert entreprenør som ønsker å unngå konflikter, sier Løvli til Byggeindustrien.

Prosjektleder Tor Gildestad i Skanska legger også vekt på det gode samspillet med Statens vegvesen etter at de kom inn som ny hovedentreprenør i prosjektet.

– Jeg mener dette har vært et for-bildeprosjekt når det kommer til samhandling og dialog mellom entreprenør og byggherre, sier han.

Redningsentreprenør

Gildestad legger ikke skjul på at det var viktig for Skanska å gjøre en god jobb for å «redde» et prosjekt som hadde kommet meget skjevt ut.

– Da vi fikk jobben følte vi det var et voldsomt fokus fra både byggherre og fra entreprenørbransjen. Vi måtte bare levere i dette prosjektet. Derfor er det selvsagt veldig hyggelig at byggherre er fornøyd med både samarbeidet, fremdriften og den kvaliteten vi har levert, sier han.

Tok elektroansvar

Et av grepene både entreprenør og byggherre trekker frem som veldig positivt for fremdriften, var å tiltransportere elektroentreprisen til Skanska. Det er for øvrig Aventi Installation som har utført elektro-arbeidene i tunnelen.

– Med et slikt grep kunne elektro-entreprenøren komme tidligere i gang, og det var dermed mulig å ta igjen noe av den tapte tiden etter OSSA-saken. Vi mener prosjektet sparte rundt seks måneder på dette grepet, opplyser Gildestad.


Har elektrokompetanse i eget hus

Ifølge Gildestad fulgte to personer fra egen elektroavdeling opp elektro-entreprisen i prosjektet.

– Det at elektro kommer inn samtidig som vi jobber med vann- og frostsikring blir på godt og vondt, men Skanska sitter på solid kompetanse på elektroområdet og det gjør at vi kan høste frukter av å bake elektroentreprisen inn i vår kontrakt, fastslår Gildestad.

Gudmund Løvli i Statens vegvesen er også meget fornøyd med at Skanska tok over ansvaret for elektroentreprisen.

– For oss som byggherre medførte dette at vi kun hadde Skanska å forholde oss til, samtidig var vi selvsagt også meget interessert i en raskere fremdrift, sier Løvli.

Men ikke alt gikk på skinner etter at Skanska tok over prosjektet. Gildestad skulle gjerne vært foruten hevingen av kontrakten med underentreprenøren Klasvoll Maskinstasjon.

– Dette var en veldig trasig sak, men kvalitetsavvikene var så store at vi ikke hadde noe valg, hevder Gildestad.

Klasvoll Maskinstasjon mener hevingen av kontrakten var urettmessig og saken mellom Skanska og maskinentreprenøren er ennå ikke løst.

I mai 2015, kun to måneder etter at OSSA ble kastet ut av prosjektet, gikk et 800 meter bredt skred i Sørkjosen, som tok med seg deler av E6 på havet. Raset førte til store materielle skader i området, men ifølge Statens vegvesen klarte de å unngå ytterligere forsinkelser i prosjektet.

Gudmund Løvli er tilfreds med måten Statens vegvesen har løst utfordringene som dukket opp i forbindelse med OSSA-saken og raset, men han mener det erviktig å ta lærdom av alt som har skjedd og eventuelt finne ut om det er noe som kunne vært unngått.


Tunnel og vei i dagen

I begynnelsen av februar kunne altså Statens vegvesen åpne den nye E6-strekningen mellom Langslett og Sørkjosen i Nordreisa kommune i Troms. Hovedelementet i prosjektet er den 4,6 kilometer lange Sørkjostunnelen, som Skanska har bygget. I tillegg er det bygget cirka en kilometer vei i dagen. Målselv Maskin & Transport hadde en egen hovedentreprise på cirka 50 millioner kroner, som omfattet fjelluttak både i linjen og ved forskjæringer på begge sider av tunnelen. Ifølge Gildestad ferdigstilte Skanska veien i dagen etter at Målselv Maskin & Transport hadde gjort «grovarbeidet».

Innenfor kostnadsramme

E6 er 1,7 kilometer kortere som følge av Sørkjostunnelen, men først og fremst sørger tunnelen for å fjerne en av de store flaskehalsene på E6 gjennom Nord-Troms.

Prislappen for hele prosjektet ser ut til å ende på 963 millioner kroner (2017-tall). Det er ifølge Løvli innenfor prosjektets kostnadsramme.

– Vi har den pågående saken med OSSA, men vinner vi på alle punkter i lagmannsretten,slik vi gjorde i tingretten, så havner vi innenfor budsjett, hevder Løvli.

Skanska hadde i utgangspunktet en kontrakt på 433 millioner kroner, men summen vil bli en del høyere, blant annet på grunn av at de måtte sikre hele OSSA sin del av tunnelen på nytt.

Nøkkelord:

 

Nedstenging i
Oslo får store konsekvenser for byggevarehandelen
- varehus taper en million i uken

 

Privatmarkedet sørget
for milliardvekst for byggevarehandelen i 2020

 

Her bygger de verdens første 3D-printede skole

 

Oslo og noen kommuner med mye smitte får flere koronavaksiner

 

Nytt politihus i Bergen kan leies av private

 

Nye Veier gjør endringer i trasévalg på E6-strekning

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse hundene sparer liv og penger


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen