Tiltak mot trafikkdød virker

Sikrere biler og flere trafikksikkerhetstiltak på veiene. Det er de viktigste forklaringene på at antallet drepte på veiene går kraftig ned.

Til tross for økning i trafikken, er tallet på trafikkulykker med personskader stabilt. Samtidig går tallet på de alvorligste ulykkene ned. Undersøkelser viser at bilister i moderne biler har 70 prosent større sjanse til å overleve en alvorlig trafikkulykke enn bilister i eldre biler. Det er flere enn Vegvesenet som gjør et godt arbeid med trafikksikkerhet, sier regionvegsjef Sidsel Sandelien i Statens vegvesen region øst. Nye biler sikrere Vi ser flere ulykker hvor liv kunne vært reddet hvis de involverte kjøretøyene hadde hatt moderne sikkerhetsutstyr som airbag, beltestrammer, antiskrens og ABS-bremser. Det er noe flere bør vite før de setter seg bak rattet, sier Sandelien. I 2005 omkom 60 mennesker i trafikken i Østlandsområdet. Året før krevde trafikken 76 menneskeliv. Tallene for hele landet offentliggjøres av Trygg Trafikk tirsdag, men i perioden januar-november 2005 var 197 personer omkommet. Det er 34 færre enn i samme periode året før. En ting er å bygge veier med midtrekkverk slik vi har gjort i Østfold. En av tre dødsulykker er møteulykker. Da er det viktig å hindre kollisjon når føreren mister kontroll over kjøretøyet. Det samme er tilfelle med utforkjøringer som utgjør en av tre ulykker. Da er det viktig at vi bygger autovern på trafikkfarlige strekninger, samtidig som vi fjerner trær, stein, bergnabber og andre hindre som kan ta liv ved utforkjøring, sier Sandelien. Fart Det er også en klar sammenheng mellom fart og ulykker. Høyere fart gir flere ulykker, og ulykkene blir mer alvorlige når farten øker. Sjansen for å overleve en frontkollisjon synker dramatisk når farten kommer over 70 kilometer i timen, forteller Sandelien. Grensen for en sidekollisjon går ved 50 kilometer i timen. Grensen for fotgjengerulykker går ved 30 kilometer i timen. Fartsbokser, fartshumper og andre tiltak som får folk til å holde fartsgrensa er god trafikksikkerhet, sier Sandelien.