Bymiljøetaten i Oslo møter utfordringer under bakken

Synes du gravingen i sentrumsgatene tar lang tid? – De største utfordringene er faktisk det folk flest aldri ser, sier prosjektleder Ida Øvren i Bymiljøetaten.

I takt med økt befolkning skal gater, holdeplasser og trikkeskinner rustes opp i Oslo. Men når det først graves er det er ikke bare for å oppgradere på gateplan. Under asfalten ligger det hundrevis av meter med gamle kabler og vann- og avløpsrør som også må byttes ut.

– Det er først når vi graver opp gatene at omfanget av rør og ledninger blir tydelig og vi ser hva som i realiteten ligger hvor, sier Ida Øvren i en pressemelding.

Hun er prosjektleder for kommunens gateopprustningsprosjekt i Tinghuset-Tullins gate.

– Ettersom trikkeskinnene legges på en kraftig betongplate, er det smart å bytte ut utslitte rør og ledninger samtidig slik at ikke trikkefundamentene må graves opp senere, forklarer Øvren.

Tross tett samarbeid mellom Bymiljøetaten, Vann- og avløpsetaten og kabeleiere, byr gravejobben på overraskelser fordi kartene som viser rør, kabler, kummer og installasjoner under bakken er mangelfulle.

– I områder med så tett infrastruktur må vi grave spesielt varsomt så vi unngår skader på kabler og rør, sier Øvren.

Brudd på enkelte av disse kan få kritiske konsekvenser, både for befolkningen som er avhengig av strøm- og vannforsyning, og for anleggsarbeiderne, som kan bli skadet av strøm eller vann under høyt trykk.

I dag drifter Vann- og avløpsetaten omkring 3900 kilometer med ledninger, og sikrer vannforsyningen for Oslos 666 000 innbyggere.

– De færreste av oss ofrer dette omfattende nettverket av rør og ledninger i bakken en tanke. Vi forventer at vi har rent vann i kranene, avløpsrør som fungerer som de skal og strøm i kontaktene, sier Øvren. Men, når rør er der de ikke er ment å være, da kan det skje uhell, og det vil vi unngå, sier hun.