Foto: Derbigum

Derbigum med stor leveranse til E39

Membranleverandøren Derbigum har levert 42.000 kvadratmeter vanntrykksmembran til ti kulverter til en del av ferjefri E39.

E39 går fra Kristiansand i sør til Trondheim i nord, og er om lag 1100 km lang. Reisetiden i dag er på omtrent 21 timer, med syv ferjestrekninger langs veien.

Planlegging og bygging av prosjektene langs E39 blir styrt av de aktuelle regionene. Av leverandørene til prosjektet «E39 Eiganes Stavanger» i region vest er Derbigum. De har levert 42.000 kvadratmeter membran til ti kulverter, og hvor taktekkerfirmaet Sandnes-Tak har stått for utførelsen.

- Nå er vi snart ferdige med membranlegging på de ti kulvertene. Vi har vært fire menn på prosjektet og brukt i alt to år, sier daglig leder Stig Skjervik i Sandnes-Tak i en pressemelding.

Strekningen består av 53.000 meter tunnel og 5000 meter med vei. På alle kulvertene Sandnes-Tak har tekket, har de brukt den vanntette membranen Derbigum GC som er godkjent av Statens vegvesen.

- Når denne membranen benyttes, er det særlige strenge krav til utførelse, detaljutforming og underlaget. Her har det ikke vært rom for kjappe løsninger, men alt har gått etter planen og resultatet har blitt veldig bra. På de fleste kulvertene er det dessuten plantet busker og trær, og setter dermed et grønt fotavtrykk på veiprosjektet, forteller Skjervik.

For å imøtekomme krav til påkjenninger i anleggskonstruksjonene er man nødt til å stille krav til materialene, sier administrerende direktør Bengt Løkke i Derbigum.

- Derbigum GC er den røffeste og sterkeste membranen vi har, og bidrar til en trygg vei for trafikantene. En membran på anleggskonstruksjoner må tåle kraftige påkjenninger og vi er glade for at Statens Vegvesen valgte denne løsningen, nettopp fordi den er utviklet til å tåle ekstreme påkjenninger og er en vanntett membran som er ideell løsning til anleggskonstruksjoner, forteller han.