Slik ser det ut, signalet Knut Pettersen fra Statens vegvesen og Peter Thomas fra Christian Michelsen Research analyserer etter at kjøretøyet har passert. Foto: Statens vegvesen

Statens vegvesen tester fiberkontroll

I framtida kan du få varsel på dashbordet om at du kjører fortere enn traileren rundt neste sving. Nå tester Statens vegvesen ut ny teknologi som kan gjøre det mulig.

I oktober la Statens vegvesen ned lyttekabler i mikrogrøfter flere steder langs E8 i Skibotndalen. Noen få centimeter nede i asfalten ligger disse akustiske fiberledningene for å lytte på bilene som kjører forbi. Men hvor godt fanger de egentlig opp det som skjer på overflata?

Det tester Vegvesenet i disse dager, og det kan være derfor du har sett lastebiler og personbiler langs denne strekninga, som har kjørt i sakte fart og i raskere fart. Bilene har stanset, de har tatt u-sving og de har kjørt forbi, og med en god hensikt: Teknologiutviklerne vil finne ut hvor presis informasjon de akustiske fiberledningene gir om trafikken, melder vegvesen.no.
Resultatene lover godt for framtidas trafikk på uoversiktlige vinterveger. I første omgang kan informasjonen fra dette andre system sende direkte varsel til vegtrafikksentralen. Den kan også kobles til informasjonsskilt, som forteller bilistene om saktegående trafikk, ulykker eller full stans på vegen.
Teknologien bak de framtidige løsningene er at lyset som går gjennom fiberledningene, blir forstyrret av vibrasjonene når en bil kjører langs kablene.

- De foreløpige resultatene viser at fiberledningene fanger opp det vi håper på, både hvilken hastighet bilen har, hvor på vegen den ligger og når trafikken stanser helt opp, sier Karl Magne Nilsen i Statens vegvesen.

- Neste steg i teknologien blir nok en form for direktevarsel til biler som nærmer seg, sier Knut Pettersen i Statens vegvesen.

- Lyssignalet vi får i retur fra vegen, varierer etter retninga, størrelsen og hastigheten på kjøretøyet. Variasjonene er imidlertid små, så det krever en del å analysere dette presist, sier Erling Kolltveit fra Christian Michelsen Research AS i Bergen, som er Vegvesenets forskningspartner i prosjektet.

Lyttekablene er en del av forsknings- og utviklingsprosjektet Borealis langs E8 i Troms. Denne vegstrekninga langs E8 i Troms er ei nasjonalt teststrekning der Statens vegvesen utvikler og tester intelligente transportsystem (ITS). Dette er fellesbetegnelsen for teknologien som gjør det mulig for vegen og bilen å kommunisere med hverandre, og slik gjøre kjøreturen tryggere, mer miljøvennlig og forutsigbar.