Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sier de norske entreprenørene ikke bør frykte den utenlandske konkurransen.

- De norske aktørene er konkurransedyktige

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen mener de norske entreprenørene ikke bør frykte den utenlandske konkurransen. 

- De norske aktørene er konkurransedyktige. 95 prosent av veikontraktene i 2017 gikk til norske selskaper, uttalte Solvik-Olsen på Utleiekonferansen torsdag.

Han hadde fått med seg uroen blant flere i bransjen om at utenlandske aktører skulle vinne for mange jobber.

- Det er ikke noen grunn til å frykte den konkurransen fra utenlandske aktører slik markedet er i dag, men det er selvsagt viktig at vi følger med på utviklingen. Målsettingen min er at det skal brukes norske entreprenører og norsk arbeidskraft, men vi trenger også konkurranse og nye impulser fra utlandet for hele tiden å holde oss skjerpet slik at vi får mest mulig vei for pengene – og det skal vi ikke være redde for, legger Solvik-Olsen til.

Fornøyd med Nye Veier
Han mener Nye Veier og deres utvikling gjennom to år i markedet viser at denne satsingen har vært en suksess.

- Utviklingen etter at Nye Veier kom på banen viser også at frykten for at jobbene skal bli for store ikke har slått til, sier samferdselsministeren,

Han sier til Byggeindustrien at Statens vegvesen også har hatt en god utvikling innen flere områder, og at det er mange eksempler på spennende utviklingsprosjekter i etaten.

- Blant annet har Statens vegvesen jobbet tatt en del grep som har effekt både rundt organisering og måten å arbeide på, legger Solvik-Olsen til.

- Må jobbe mest mulig effektivt
Samferdselsministeren peker på at det siden 2013 har vært en økning i bevilgningene innen samferdsel på 60 prosent.

- Dette er felleskapets penger og vi må bruke pengene mest mulig effektivt. Da er det også viktig å ha en konkurranse som gjør at entreprenørene bygger effektivt og har tilgang på det beste utstyret. Vi må bygge mer for lavere kostnader, sier han

Verdien av arbeid
BNL-sjef Jon Sandnes gir Solvik-Olsen rett i at de norske aktørene har vunnet frem i konkurransen på veisiden, men at man ikke ser det samme bildet innen jernbanesektoren.

BNL-sjef Jon Sandnes

- I jernbanesektoren har vi helt andre tall. På Follobanen gikk 97 prosent av oppdragene til utenlandske aktører – dette er en utbygging på 25 milliarder kroner, sier Sandnes. Han understreker at han ikke er proteksjonistisk - og at han ønsker åpen konkurranse.

- Men vi må også se på verdien av arbeid og hvilken verdiskapning en milliard kroner i investering i et prosjekt gir tilbake gjennom verdiskaping til samfunnet hos norske aktører i forhold til utenlandske aktører. Her viser beregninger at det er store forskjeller på om det er lokale eller utenlandske aktører som utfører oppdragene, påpeker han.