Intelligent kamerasystem og strømløsninger skal bidra til tryggere tunneler i Vestfold

Pålitelige strømløsninger og intelligente overvåkningssystemer skal være med å styrke sikkerheten i seks tunneler på strekningen E18 mellom Drammen og Tønsberg.  

Over 20.000 biler passerer E18 strekningen mellom Drammen og Tønsberg i døgnet. Nye intelligente overvåkningssystemer og sikre strømløsninger skal bidra til at trafikantene kan føle seg trygge når de kjører i tunnelene.

- Dette rehabiliteringsprosjektet har ført til et betydelig løft for sikkerheten i tunnelene. Så langt har vi skiftet ut alt elektrisk utstyr i fem av seks tunnelene på strekningen E18 mellom Tønsberg og Drammen. Den siste tunnelen vil være ferdig rehabilitert våren 2018, sier assisterende prosjektleder og elektroansvarlig Olav Amund Myklebust i Kraftmontasje AS i en pressemelding.

Oppdraget utføres av Kraftmontasje AS for Statens vegvesen, og omfatter blant annet utskiftning av alle elektriske komponenter i seks tuneller. I tillegg til elektriske arbeider inneholder kontrakten anleggstekniske arbeider.

De oppgraderte tunnelene vil ha til sammen 100 nødstasjoner, 12 nødstyrepunkt for brannvesen og 11 tekniske rom. I tillegg er det montert over hundre kameraer som drives av et intelligent overvåkningssystem med automatisk hendelsesdeteksjon. Skjer det noe unormalt går alarmen på trafikksentralen i Porsgrunn, slik at nødinstrukser raskt kan iverksettes om nødvendig.

Kraftmontasje AS hyret inn Eid Elektro for å levere tavler og nødstasjoner som hovedsakelig inneholder komponenter fra Eaton.

- På dette prosjektet har vi levert våre egne norskproduserte brannskap. Vi har hatt enorm suksess med satsningen på brannskap og kiosker, og levert massevis av disse til tunnelanlegg det siste året, sier prosjektleder Paal Gunnar Lund i Eid Elektro.

- Tekniske anlegg i tunneler er svært komplekse. Alle funksjoner må kunne overvåkes og fjernstyres. Strømtavler og -skap må bygges i henhold til strenge sikkerhetskrav, og være enkle å vedlikeholde og reparere. Faktorer som strenge krav til merking, høye kortslutningsstrømmer, kurser med lange lengder, og utstyr med både høye startstrømmer og lave driftsstrømmer setter krav til riktig vern og utstyr, sier han.