<p>Byggmakker har en klar strategi om å vokse videre i byggevarebransjen, sier administrerende direktør Knut Strand Jacobsen i Byggmakker Handel AS. Foto: Svanhild Blakstad</p>Byggmakker Proff Gravdal fra Bergen var en av mange Byggmakker-bedrifter som deltok på kjedens proff- og leverandørsamling på Gardermoen 1. og 2. februar. Foto: Svanhild Blakstad70 utstillere og leverandører var på plass på Byggmakker Forum på The Qube på Gardermoen. Her besøker administrerende direktør Knut Strand Jacobsen rørleggerkjeden Varme og Bad, som er en av byggvarekjedens nye samarbeidspartnere. I midten regionansvarlig øst, Tone Bonnerud, og servicesjef Per Henning Berntsen i VB-bedriften Lunder & Aas. Foto: Svanhild BlakstadDrammen HK og landslagsspiller Joakim Hykkerud på Byggmakker Forum. Foto: Svanhild BlakstadNorgips på Byggmakker Forum 2018. Foto: Svanhild BlakstadByggmakker Forum 2018. Foto: Svanhild BlakstadTarkett på Byggmakker Forum 2018. Foto: Svanhild BlakstadMoelven på Byggmakker Forum 2018. Foto: Svanhild BlakstadMesteralliansen er Byggmakker nye samarbeidspartner på formidling av malertjenester og gulvlegging. Foto: Svanhild BlakstadVisma er en av Byggmakkers nye samarbeidspartnere og de var representert på årets Byggmakker Forum på The Qube. Foto: Svanhild BlakstadByggmakker Forum 2018. Foto: Svanhild BlakstadByggmakker Forum 2018. Foto: Svanhild BlakstadPlastmo på Byggmakker Forum 2018. Foto: Svanhild BlakstadCharlie Storm Messel på Byggmakker Forum 2018. Foto: Svanhild BlakstadSalgssjef Bjørn Hauglann i Talgø hadde mange nye produkter å vise frem til proffene på Byggmakker Forum. Foto: Svanhild BlakstadAnders Slemdal i Essve demonstrerer skult innfesting av terrassebord på Byggmakker Forum 2018. Foto: Svanhild BlakstadNorema serverte nystekte boller på Byggmakker Forum. Foto: Svanhild BlakstadByggmakker-sjefen tok imot proffene på Byggmakker Forum 2018. Foto: Svanhild BlakstadByggmakker Forum 2018. Foto: Svanhild BlakstadJackon på Byggmakker Forum 2018. Foto: Svanhild BlakstadEks-håndballspiller og adm dir Knut Strand Jacobsen i Byggmakker måler treffsikkerheten mot landslagsspiller Joakim Hykkerud. Foto: Svanhild BlakstadByggmakker Forum 2018. Foto: Svanhild BlakstadByggmakker Handel på Byggmakker Forum 2018. Foto: Svanhild BlakstadByggmakker Forum 2018. Foto: Svanhild BlakstadHafa på Byggmakker Forum 2018. Foto: Svanhild BlakstadByggmakker Forum 2018. Foto: Svanhild BlakstadByggmakker Forum 2018. Foto: Svanhild BlakstadByggmakker Forum 2018. Foto: Svanhild BlakstadByggmakker Forum 2018. Foto: Svanhild BlakstadByggmakker Forum 2018. Foto: Svanhild Blakstad

Byggmakker skal vokse og styrker satsingen på proffen

Byggmakker har den siste måneden opplevd at forhandlerbedrifter er kjøpt av konkurrerende kjeder, men administrerende direktør Knut Strand Jacobsen i Byggmakker Handel AS sier at de i tiden fremover skal vokse og øker nå satsingen mot proff-segmentet.

– Det er ikke til å legge skjul på at situasjonen er krevende, selv om vi er rustet til å håndtere situasjoner som dette. Byggmakker har en klar strategi om å vokse videre i byggevarebransjen. Når vi nå mister noen butikker i Nord-Norge, blir utfordringen med å vokse totalt sett litt større. Men, det er på ingen måte en uoverkommelig oppgave. Vi har den fordelen at vi har vært gjennom slike situasjoner tidligere, og vi har nylig gjort en stor omstilling og som har gitt gode resultater. Integrasjon av fellesfunksjoner med vår nylig oppkjøpte grossist Onninen er en del av dette, som tilførte oss mye positivt i 2017. Driftsresultatet til medlemsbedriftene i Byggmakker er god og stabilisert på nær 400 millioner kroner til sammen. Ingen butikker i kjeden taper penger og vi er i dag faktisk den mest lønnsomme kjøpmannskjeden i byggevarebransjen. De siste leverandørforhandlingene ga også et positivt resultat og konkurransekraften er styrket. Husk at vi de siste fem årene har forbedret resultatet i kjedens egen selskaper med over 200 millioner kroner, så omstilling er ikke ukjent for oss, sier Strand Jacobsen.

Han peker på at det er stor bevegelse i byggevaremarkedet og Byggmakkers eier Kesko tenker langsiktig og har finansielle muskler som er klare til bruk.

- Vi jobber derfor daglig med tiltak for at Byggmakker skal være en attraktiv kjede å være en del av – ikke minst som den mest kjente byggevarekjeden i Norge. Parallelt jobber vi med tiltak som skal gi ny og sterk vekst, uten at jeg nå kan være mer konkret. Vi har god tro på at vi skal få det til. Situasjonen i markedet er som nevnt krevende, men med Kesko i ryggen og med verdens beste kjøpmenn i Byggmakker-butikkene har vi alle forutsetninger for å lykkes, sier Jacobsen i en pressemelding.

Tok markedsandeler i 2017

Byggmakker fikk i 2017 en omsetningsvekst på nær fem prosent.

– I en svært konkurranseutsatt næring og med de strukturelle endringene som skjer synes jeg kjeden har all grunn til å være fornøyd med resultatet fra i fjor. Jeg er spesielt fornøyd med at vi fikk en vekst i proffmarkedet på over sju prosent og at vi faktisk klarte en vekst i forbrukermarkedet, mens byggevaremarkedet ellers opplevde en tilbakegang. Jeg tror noe av årsaken skyldes vår økte digitale tilstedeværelse. Vi hadde i fjor en vekst på nær 15 prosent i trafikk på nettsidene, samt en stor økning i bruk av våre digitale tjenester. Økningen har resultert i at vi nå flytter våre digitale løsninger opp i skyen der det ikke er noen begrensninger med å håndtere våre 100.000 varer på nett. Vi ser også en spennende utvikling hvor 35 prosent av de som bestiller våre varer gjennom Klikk og Hent gjør det utenom ordinær åpningstid. Med de neste grepene vi nå tar innen digital kommunikasjon og ikke minst de strategiske avtalene vi knytter til konseptet Fiks Ferdig er vi godt skodd for å oppnå vekst også i 2018, sier Jacobsen.

Styrker proff-satsingen
Byggmakker styrker nå sitt arbeid overfor landets håndverkere. Gjennom utvikling av både strategiske samarbeidsavtaler og et Fiks Ferdig-konsept skal de profesjonelle kundene få tilgang til økt oppdragsmengde.

- I tillegg skal vi gjøre det enklere for proffen å gjøre det han liker best, nemlig å snekre og bygge landet. Derfor utvider vi vårt Team Proff fordelsprogram, og inkluderer nå både tjenester som forsikring, juridisk bistand, avfallshåndtering og maskin- og verktøyutleie, sier Strand Jacobsen.

Proffkundene til Byggmakker står for godt over 60 prosent av omsetningen og alt tyder på at de kommer til å få stadig mer å gjøre.

– Prognoser viser at ROT-markedet kommer til å vokse de neste årene, og våre egne undersøkelser viser at nordmenn vil ha hjelp av landets håndverkere til å fikse på boligen sin. Det skal vi hjelpe dem med, ikke minst gjennom konseptet Fiks Ferdig, og som vi kommer til å rulle ut for fullt i 2018, sier Strand Jacobsen.

Satsningen på proffkundene blir presentert av Byggmakker-sjefen torsdag mens han åpner kjedens største årlige samling, Byggmakker Forum. I løpet av to dager får nærmere 2.000 ansatte, leverandører og profesjonelle kunder faglig påfyll og hvor det også utdeles en rekke priser til både butikker og leverandører for godt utført arbeid i 2017.

Fordelsprogram for proffen

Etter at Byggmakker nå har inngått eksklusive avtaler med flere tjenestetilbyderne, har fordelsprogrammet blitt bedre enn noen gang.

- Blant de nyhetene vi nå legger inn i fordelsprogrammet et eget forsikringstilbud til håndverkere gjennom Gjensidige, juridisk bistand fra et advokatfirma, utlånsavtale knyttet til maskiner og verktøy og et meget godt avfallshåndteringstilbud. Vi har også gjennom Visma Advantage forhandlet frem gode rabatter på blant annet drivstoff, mobilabonnement, hotell og flyreiser, sier Strand Jacobsen.

Ifølge Byggemakker-sjefen får proffkundene i tillegg de samme fordelene som de benytter i dag, deriblant containerservice og arbeidstelt, skreddersydde logistikkløsninger, digitale dokumentasjonsløsninger, samt netthandel og andre tjenetsre gjennom proffens egen applikasjon BM Portalen.

– Med denne totalpakka får proffkundene våre tilgang til markedets beste betingelser og de beste tjenester. Dette kommer i tillegg til den utmerkede servicen som er vanlig fra våre dyktige proffselgere.

Fiks Ferdig

Byggmakker har det siste året inngått flere strategiske samarbeidsavtaler, blant annet med både Nordbohus og rørleggerkjeden VB.

– Hensikten med disse avtalene er å gjøre det enklere å tilby våre proffkunder flere jobber. Flere av avtalene er direkte knyttet opp til konseptet Fiks Ferdig og hvor vi sørger for at våre forbrukerkunder enkelt får oppussingsjobben gjort. Vi har også nylig signert en spennende avtale med Mesteralliansen og som gjør at vi nå også kan formidle malertjenester og gulvlegging. En landsomfattende undersøkelse vi har gjort viste at det står hele 1,4 millioner påbegynte og uferdige oppussingsprosjekter i norske hjem. Og de prosjektene som topper statistikken er nettopp maling, listverk og gulvlegging. Med samarbeidet med partnere som Mesteralliansen og de andre nevnte skal vi derfor gjøre det enklere og smartere for norske husholdninger å få utført disse jobbene, sier Strand Jacobsen.