Marti feirer at Ryfylketunnelen er ferdig sprengt.

Marti ferdig sprengt i Ryfylketunnelen

24. januar i år smalt Marti siste salve i Ryfylketunnelen.

Nå er drivingen av verdens lengste og dypeste undersjøiske veitunnel ferdig etter nesten fire og et halvt år med hardt arbeid, skriver Marti i en pressemelding.

Entreprenøren Marti har også tatt i bruk ny og miljøvennlig teknologi i arbeidet. Blant annet har selskapet brukt transportbånd for å transportere ut tunnelsteinen. Siden transportbåndet er elektrisk drevet kutter det CO2-utslipp, og færre store maskiner i bevegelse skaper også et tryggere og bedre arbeidsmiljø i tunnelen. På det meste var båndet 6,2 kilometer langt. At arbeidet til tider har foregått nesten 300 meter under havoverflaten har også vært krevende.

– Innsig av saltvann har gitt ekstra slitasje på maskinene våre i tunnelen. Og parallelt med drivingen har de logistiske utfordringene bokstavlig talt stått i kø. Det har vært både krevende og motiverende å sette verdensrekord, og transportbåndteknologien har gitt oss erfaring vi vil ta med videre inn i nye prosjekter, sier Åsmund Ellingsen, daglig leder i Marti AS i pressemeldingen.

Entreprenøren har også blant annet bygd 388 meter med portalbygg, tre pumpekummer og fem tekniske rom. De har også gjort vann- og frostsikring og tidvis elektroarbeid paralellt med drivingen.

I arbeidet med å drive Ryfylketunnelen har mange lokale leverandører blitt benyttet, og så langt har prosjektet skapt nesten 600 millioner kroner i lokal omsetning.

– Arbeidet til Marti er godt utført og samarbeidet har vært konstruktivt, sier Gunnar Eiterjord, prosjektleder for Ryfast-prosjektet i en kommentar i pressemeldingen.