Anskaffelsesleder Jan Vormeland i Follobaneprosjektet (til venstre) sier de fortsatt ikke vet om italienske Condotte vil gå til rettslige skritt etter kontraktshevingen. Her sammen med prosjektdirektør Per David Borenstein og prosjektstyringsleder Morten Kristoffersen.

Foreløpig stille om rettslige skritt fra Condotte

Men samarbeidet med Condottes lokale ledelse om overtakelse av prosjektet beskrives av Bane NOR som «forbilledlig».

Mandag kveld var det over og ut for italienske Condotte på Follobane-prosjektet. Men hva entreprenøren, som hadde to kontrakter til en verdi av 3,5 milliarder kroner på gigantprosjektet, gjør er det foreløpig ingen i Bane NOR-systemet som vet.

- Når det gjelder spørsmål knyttet til kontrakt og kontraktstermineringene, så har vi ikke hørt noe fra Condotte. Men det er naturligvis en operativ dialog mellom partene, og det er stedlige representanter her fra Condotte som bidrar til å få en ryddig og god overtakelse så mulig. Den dialogen ble opprettet påfølgende dag, sier anskaffelsesleder Jan Vormeland i Follobane-prosjektet til Byggeindustrien.

Snakker med Roma

Ifølge Vormeland er det også dialog med Roma og ledelsen i morselskapet.

- Men også der har dialogen gått på de operative delene av dette, ikke kontraktssidene rundt hevingen. Det er mange praktiske detaljer som må på plass når vi tar over styringen, understreker Vormeland.

- Forventer dere at Condotte vil ta juridiske grep etter kontraktshevingen?

- Det kan jeg ikke spekulere i. Men vi er trygge på vår avgjørelse, og dette har vi selvsagt hentet inn tung juridisk kompetanse på, sier Vormeland.

- Hvordan har dialogen med Condotte-ledelsen her i Norge vært etter at de ble fjernet fra prosjektet?

- Det er kanskje rart å bruke et sånt ord i denne sammenhengen, men jeg må si dialogen og samarbeidet har vært forbilledlig. Et godt samarbeid med prosjektledelsen i Norge har vært gjennomgående for prosjektene på Follobanen, sier Vormeland.

Fortsatt ikke bestemt veien videre

Anskaffelseslederen i Follobane-prosjektet ønsker ikke å kommentere hvilken vei de vil ta videre i prosjektet.

Han ønsker heller ikke å kommentere hvorvidt de vil lande på en av de tre mulighetene som NHO-advokat og ekspert på lov om offentlige anskaffelser tegnet opp i et intervju med Byggeindustrien onsdag.

- I tillegg til intern juridisk kompetanse i Bane NOR har vi rammeavtaler på juridiske tjenester som vi benytter oss av i dette arbeidet, og de er valgt ut nettopp fordi de har tung erfaring innenfor entrepriserett, konkursbehandling og regelverket for offentlige anskaffelser. Det er mange rettsområder som dekkes av denne saken, og vi må manøvrere arbeidet slik at vi holder oss innenfor lov om offentlige anskaffelser. Hvilken løsning vi velger ønsker vi ikke å si noe om nå, sier Vormeland.

Byggeindustrien har forsøkt å komme i kontakt med Condotte-ledelsen i Italia om hvorvidt de vurderer rettslige skritt mot Bane NOR eller ikke, men har ikke lyktes med å få en kommentar.