<p></p><p>SAMARBEID FOR SIKKER BYGGEPLASS: Undervisningsbygg og BetonmastHæhre er fornøyd med samarbeidet på Holmen skole i Oslo. Administrerende direktør Rigmor Hansen, SHA-rådgiver Bård Dybsjord og prosjektleder Kristian Dølvik, alle Undervisningsbygg. Bak til venstre: HMS-leder Hugo Bergli og prosjektleder Stig Rømo i BetonmastHæhre. Foto: Svanhild Blakstad</p>God stemning mellom byggherre og entreprenør under befaring på Holmen skole i Oslo. HMS-leder Hugo Bergli og prosjektleder Stig Rømo i BetonmastHæhre (bak) og Undervisningsbyggs prosjektleder Kristian Dølvik. Foto: Svanhild BlakstadByggherre og entreprenør inspiserer gymsalen på Holmen skole. Fra venstre Hugo Bergli, Rigmor Hansen, Kristian Dølvik, Stig Rømo og Bård Dybsjord. Foto: Svanhild Blakstad– For oss er det viktig å ha gode leverandører som leverer de gode prosjektene, men det viktigste av alt er at alle skal trygt hjem, sier SHA-rådgiver Bård Dybsjord i Undervisningsbygg. Her viser han eksempler fra risikoområder på byggeplass. Foto: Svanhild BlakstadFORNØYD BYGGHERRE: SHA-rådgiver Bård Dybsjord, administrerende direktør Rigmor Hansen og prosjektleder Kristian Dølvik, Undervsiningsbygg. Foto: Svanhild Blakstad

Historisk lav H-verdi for Undervisningsbygg

Aldri har Undervisningsbygg hatt så lav skadefrekvens på sine byggeplasser som i 2017.

Undervisningsbygg Oslo KF

Undervisningsbygg Oslo KF er et kommunalt foretak i Oslo kommune, som har som oppgave å utvikle, bygge, drifte og forvalte skolebyggene i Oslo.

Foretaket er Oslos største eiendomsforvalter med nærmere 1,4 millioner kvadratmeter fordelt på 177 skoler og 750 bygninger. Cirka 85 000 elever og 13 000 ansatte bruker daglig Undervisningsbyggs lokaler.

Årlig bygger Undervisningsbygg for over to milliarder kroner, og investeringene gjelder både nybygg og rehabilitering av eksisterende bygningsmasse. Samtidig er det å sikre riktig, enhetlig og effektiv drift og vedlikehold av bygningsmassen en viktig oppgave.

Med 1,4 millioner kvadratmeter i porteføljen, fordelt på 177 skoler og 750 bygninger er Undervisningsbygg Oslos største eiendomsforvalter. Årlig investerer det kommunale foretaket for ca to milliarder kroner i nybygg og rehabilitering og er en av de store offentlige byggherrene.

For tiden har Undervisningsbygg omlag 64 skoleprosjekter fordelt på 22 utbyggings- og totalrehabiliteringsprosjekter, 22 større og mindre rehabiliteringsprosjekter og 20 utviklingsprosjekter.

Arbeidet med sikkerhet, helse og arbeidsmiljø (SHA) har vært høyt prioritert siden foretaket ble etablert i 2002, og nå kan administrerende direktør Rigmor Hansen glede seg over 240 dager uten fraværsskader på byggeplassene.

– Vi har en historisk lav H-verdi på 1,8 for 2017. I løpet av hele året hadde vi én skade med fravær totalt på alle byggeplassene våre, og det var en bygningsarbeider som tråkket over, sier hun.

Byggeindustrien møtte henne på byggeplassen på Holmen skole, hvor BetonmastHæhre er entreprenør. Her bygges en ny skole med plass til 630 elever som skal tas i bruk til skolestart 2018. Entreprenøren ligger godt foran skjema, og bygget skal overleveres i slutten av april.

Hansen kan fortelle at den lave H-verdien er et resultat av god og systematisk jobbing gjennom flere år innenfor sikkerhet, helse og arbeidsmiljø.

– SHA er høyeste prioritet for alle vedlikeholds- og byggeprosjekter i Undervisningsbygg. Vi er en stor offentlig byggherre og ser det som et viktig samfunnsansvar å gå foran som et godt eksempel og å påvirke bransjen i positiv retning, sier Hansen, og legger til:

– Det aller viktigste er det som gjøres hver eneste dag i prosjektet, når det gjelder det å ha gode rutiner og holdninger for å ivareta sikkerheten på byggeplassen.

Det kan både HMS-leder Hugo Bergli og prosjektleder Stig Rømo i BetonmastHæhre si seg enig i.

– Vi har bygget skoler siden 2012 og opplever en stadig sterkere bevisstgjøring på sikkerhet på byggeplass. Når byggherren går foran og stiller krav, slik som Undervisningsbygg, får man et helt annet fokus i prosjektene, sier Rømo.

HMS-leder Hugo Bergli sier at budskapet må kommuniseres tydelig i alle ledd:

– For at det skal fungere er det avgjørende at systemene blir tilpasset praktikerne ute på byggeplassen. Det krever tilstedeværelse fra vår side, og tiltakene må være bunnet i fornuft, slik at de som skal gjøre jobben forstår hvorfor. Her kreves det at man er både pedagog og leder samtidig, sier han, og innrømmer at det kan være en utfordring på byggeplassen med kulturforskjeller når det kommer til HMS.

– Måten mange fra ikke-skandinaviske land opplever risiko på, er helt forskjellig fra det vi gjør her hjemme, derfor må vi forklare veldig nøye hvorfor vi har de ulike tiltakene, sier han.

Mot for bedre sikkerhet

Undervisningsbygg-sjefen understreker at det kan kreve mot å si fra om risikable forhold på byggeplassen.

– Som SHA-rådgiver eller prosjektleder kan det være tøft å stoppe et arbeid som man vet kan få økonomiske konsekvenser. Da skal folk vite at hos oss er det full backing for å gjøre det når man ser at sikkerheten ikke er tilstrekkelig ivaretatt, sier Rigmor Hansen.

Undervisningsbygg arrangerer forøvrig en årlig SHA-dag, hvor de deler erfaringer om sikkerhet, helse og arbeidsmiljø. For å motivere entreprenører og bransjen til ekstra innsats, deler foretaket opgså ut en årlig SHA-pris som gis til en entreprenør som har fulgt opp underentreprenørers og sitt eget HMS-arbeid på en god måte, og som kontrollerer at HMS-systemene etterleves,

På Holmen skole har det vært ca 25 lærlinger på prosjektet, som endel av lærlingklausulen i Oslomodellen. Lærlingene har blant annet vært med på vernerunder og møter om helse, miljø og sikkerhet, dette også som et ledd i øke sikkerheten på byggeplassen.