Leter etter asbest i japanske biler

Arbeidstilsynet skal nå undersøke om japanske, asbestholdige biler er blitt solgt i Norge. En undersøkelse foretatt av sammenslutningen av japanske bilprodusenter viser at det siden 1996 er blitt produsert 1,64 millioner asbestholdige biler.

Produksjonen med asbest fortsatte helt fram til for en måned siden, skriver det danske fagbladet Ingeniørens nettutgave. Det norske Arbeidstilsynet vil nå undersøke saken etter at deres kolleger i danske Arbejdstilsynet bestemte seg for å gjøre det samme. I Norge har bruken av asbest, også i biler, vært forbudt siden 1980. Populære merker Vi skal nå ta kontakt med Arbejdstilsynet i Danmark og japanske bilimportører, så får vi se hva vi gjør videre, sier påtroppende direktør Ingrid Finboe Svendsen i Arbeidstilsynet til NTB. Hun sier asbest tidligere var mye brukt i bilbremser, men at dette ble rammet av forbudet i 1980. Blant bilprodusentene som innrømmer å ha brukt asbest i bilene, er populære merker som Suzuki, Toyota, Mitsubishi, Nissan og Yamaha. Suzuki har sagt at de siden 1996 har produsert i overkant av en million biler med det forbudte, kreftfremkallende stoffet. Toyota har oppgitt at 27.000 biler med asbest ble framstilt i samme periode. Gjenbruk og merking Helt ukjent for oss, og litt merkelig siden Toyota legger mye vekt på gjenbruk og merking av de ulike komponentene, sier informasjonssjef Per Arne Skramstad i Toyota Norge til NTB. Direktør Frank Dunvold i Suzuki Norge sier regelverket gjerne er ulikt i forskjellige produksjonsland. Vi får alle bilene våre importert fra Japan. Jeg tror nok regelverket for produksjonen der er strengere enn for eksempel hos datterselskapet i India, som også produserer Suzuki, sier Dunvold til NTB. Direktøren sier han derfor er «rimelig overbevist» om at nyere Suzukier på norske veier er asbestfrie. Ingen bekymring Sivilingeniør Ulla Andersen i det danske Arbejdstilsynet understreker overfor nyhetsbyrået Ritzau at bilister som har kjøpt en japansk bil, ikke behøver å bekymre seg, fordi asbesten vanligvis er blandet i plast eller kunststoffmaterialer, eller er helt forseglet. Risikoen for helsefare oppstår først når løse asbestfibre pustes inn som form av støv. (©NTB)