Byggevarehandelen ønsker seg nå lengre kassakøer i varehusene. Illustrasjonsfoto.

Svakt tertial for byggevarehandelen – forbrukerne svikter

Virke rapporterer at veksten i byggevarehandelen var lavere enn forventet de fire siste månedene av 2017.

Virkes markedsrapport viser at proffsegmentet isolert er opp solide 4,4 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, men i kombinasjon med et svakt tertial for privatsegmentet som hadde en nedgang på 3,1 prosent, endte den samlede veksten i byggevarehandelen på 1,5 prosent.

Lave veksttall

«En solid vekst i proffomsetningen til tross, den samlede veksten i byggevaremarkedet var lavere enn forventet i årets fire sistemåneder», skriver Virke i sin markedsrapport for tredje tertial 2017.

– Dette er lavere veksttall enn vi har blitt vant til å se i byggevaremarkedet, skriver direktør for Virke Byggevare Aslaug Koksvik i en kommentar i markedsrapporten.

Til sammenligning, vokste omsetningen i tredje tertial 2016 med 5,6 prosent. Også den gang med proffmarkedet som den sterkeste driveren for vekst.

– Vi har over lengre tid nå sett at det er i proffmarkedet veksten skjer. Bakgrunnen for dette er sammensatt, men skyldes nok i hovedsak at vi overlater mer og mer av bygge jobben til proffene samt at privatpersoner i økende grad benytter seg av andre typer butikker når de skal kjøpe hammer, spiker og elektriske håndholdte verktøy, skriver Koksvik.

Hun påpeker at byggevaremarkedet nok har fått føle på kroppen at det har kommet flere aktører på banen for å konkurrere om kundene innen flere av deres tradisjonelle varegrupper.

Overetablering

Den negative trenden i forbrukermarkedet bekreftes av proff- og innkjøpssjef Ronny Bakken i Gausdal Landhandleri. Han ser med forundring på etableringen av nye kjeder som går direkte på byggevarer og tilstøtende markeder.

Proff- og innkjøpssjef Ronny Bakken i Gausdal Landhandleri. Foto: Jørn Hindklev

– Vi ser at det blir etablert enorme varehus spesielt rettet mot forbrukerne i et marked som ikke er stort nok for alle. Det begynner å nærme seg dagligvaretendenser. Gausdal Landhandleri merker det på frekvensen av kunder og småhandel i våre byggevarehus, sier han til Byggeindustrien.

– Vil det få noen konsekvenser for byggevarehusene?

– Ikke umiddelbart, men vi må selvfølgelig gjøre våre vurderinger i markedet og spesielt ved nyetableringer av varehus, sier han.

Oppland (+ 6,2 prosent), Akershus (+ 5,7 prosent), Møre og Romsdal (+ 5,7 prosent) og Telemark (+ 4,2 prosent) kan vise til sterkest vekst i totalomsetningen.

Svakest er utviklingen i Rogaland (- 3,1 prosent), Agderfylkene (-2,7 prosent), Troms og Finnmark (-2,5 prosent).

Møre og Romsdal kan vise til den høyeste veksten i proffmarkedet på 13,3 prosent. Den sterkeste nedgangen i privatmarkedet er i Vestfold (- 11,3 prosent), Agderfylkene (- 7,7 prosent), Nordland (-7,2 prosent) og Buskerud (-7 prosent).