Bane NOR hevet kontraktene med Condotte på Follobane-prosjektet mandag kveld. Tirsdag morgen hadde foreløpig ikke hørt noe fra Italia. Foto: Sindre Sverdrup Strand

Stille fra Italia - Bane NOR fikk ingen umiddelbare reaksjoner på kontraktshevelsen

Reaksjonene fra Italia har latt vente på seg.

Anskaffelsesleder Jan Vormeland, prosjektdirektør Per David Borenstein og prosjektstyringsleder Morten Kristoffersen i Follobane-prosjektet.

– Så langt har vi ikke hørt noe, sier anskaffelsesleder ved Follobanen, Jan Vormeland når Byggeindustrien møter Follobane-ledelsen på anleggsriggen i Oslo sentrum.

Italienerne ble varslet om Bane NORs dramatiske avgjørelse rundt klokken 21 på mandag kveld, og da Byggeindustrien møtte Follobane-ledelsen 13 timer senere - hadde de ikke gitt lyd fra seg.

Heller ikke ved arbeidsdagens slutt, nærmere klokken 1630, hadde italienerne tatt kontakt.

- Det har vært helt stille foreløpig, sier prosjektdirektør i Follobanen, Per David Borenstein.

– Hvilken reaksjon forventer dere fra Condotte?

– Det er vanskelig å si hvordan noe andre reagerer og hva de tenker og hva de kommer til å gjøre. Vi kan ikke spekulere i det, sier Jan Vormeland.

Både Borenstein og Vormeland er sikre på at de juridisk har hatt rett til å heve kontraktene.

Follobane-ledelsen sier til Byggeindustrien at de var tvunget til å ta grep for å sikre fremdriften prosjektet, og at de ikke kan ta hensyn til at det til slutt kan være den norske byggherren som er tuen som velter hele Condotte-lasset.

– Follobanen utgjør en liten del av kontraktsporteføljen til Condotte, men det er vanskelig å ta stilling til Condottes fremtid for oss. Vi måtte ta grep for å sikre fremdriften i prosjektet, sier Borenstein.

Byggeindustrien har vært i kontakt med en representant fra Condotte, men de ønsker ikke å uttale seg til pressen og viser til Bane NOR.

Kontraktene til Condotte har hatt en samlet verdi på rundt 3,5 milliarder kroner.

Les også:

Bane NOR har kastet ut Condotte på Follobanen - tar over kontraktene med hud og hår

Slik har veien mot kontraktsheving vært