Illustrasjonsfoto: NCC

Entreprenørene vektes i ny driftskontrakt – 200 millioner i potten

Statens vegvesen Regions sør prøver ut et to-konvolutt system med vekting av tilbyderne ved drift- og vedlikeholdskontrakten Telemark Vest.

Driftskontrakten, hvor Vinje og Vest Telemark er sammenslått til det nye kontraktsområdet Telemark Vest, er en videreføring av den nye drift- og vedlikeholdskontrakten som Statens vegvesen Region sør tok initiativet til, og som de har utviklet i tett samarbeid med EBA.

Den første drift- og vedlikeholdskontrakten som er bygget rundt den nye kontraktsmodellen ble igangsatt i Vestfold i høst og innebærer blant annet at kontraktslengden er økt fra fem til åtte år, og det geografiske området er utvidet. Kontraktsformen legger også stor vekt på entreprenørs kompetanse, og det stilles strenge krav til blant annet maskinpark, andelen egenregi og ikke minst bruk av lærlinger.

Aktivt samspill

Ved drift- og vedlikeholdskontrakten Telemark Vest implementerer Statens vegvesen Region sør også vekting av tilbyderne. Byggherren har gjennom et aktivt samspill med EBA utarbeidet et system for å vurdere tilbyderne, og vektlegge tilbudets innhold utover minimumskrav. I konkurransen skal det benyttes et to-konvolutt system hvor første konvolutten skal beskrive hvordan entreprenør har tenkt å løse kontrakten, mens den andre inneholder pris.

Følgende seks hovedpunkter er med i vurderingen:

– Kvalitetsstyringssystem og HMS

– Ressurs og organisasjonsplan

– Vinterplan

– Grøntplan

– Inspeksjonsplan

– Renholdsplan

Gode svar belønnes godt

– Vektingen vil bli vurdert som merverdi utover det som er kontraktens minimum. Hvert hovedkapittel i vurderingen er gitt maksverdier som kan benyttes. Samlet er det mulighet til å kunne gi inntil 200 millioner kroner i hele vurderingen. Denne summen vil i konkurransen bli sett i sammenheng med tilbyders tilbudssum, opplyser prosjektleder Tore Jan Hansen i Statens vegvesen.

– Når regionen i dette prøveprosjektet har valgt å benytte en så stor sum som inntil 200 millioner kroner, så er det blant annet for å vektlegge betydningen av ønsket kvalitet på leveransene. Ingen parter er tjent med at vi får kontrakter som er underpriset i forhold til beskrevet kvalitet på leveransene, fortsetter han.

Setter store krav til byggherre

Hansen er også klar på at en slik modell setter store krav til Statens vegvesens byggeledere og oppfølgingssystem.

– Det som entreprenøren er vektet på skal leveres og gir ingen mulighet til lokale tilpasninger i kontraktsperioden. Dette handler om tillit, understreker han.

Arne Aakre, avdelingsleder vei og jernbane i EBA, kan fortelle om et godt samarbeid mellom bransjeforeningen og Statens vegvesen Region sør. EBA, som vil bort ifra konkurranser hvor pris er eneste tildelingskriterie, har kommet med mange innspill om nytt system for tildelingskriterier.

– Det er viktig for alle parter at entreprenørene tjener penger, og får mulighet til å ta seg betalt for å levere et godt produkt. Det blir ikke utvikling av kvalitet og kompetanse med røde tall hos entreprenørene, kommenterer Aakre.

Gir honnør til Vegvesenet

På vegne av EBA gir han honnør til Statens vegvesen Region sør som Aakre mener ønsker å utvikle både drift- og vedlikeholdsfaget, og bestiller og byggherrekulturene i samspill med leverandørmarkedet.

– Vi tror drift -og vedlikeholdskontraktene i fremtiden blir et viktig redskap for å ta igjen forfall/etterslep spesielt på fylkesveiene. Utviklingskontraktene i Region sør blir dermed et riktig grep for å få mer vei for pengene, sier han.

Ønskes velkommen av bransjen

Terje Bache, fagansvarlig for drift og vedlikehold i NCC Industry og leder av EBAs drifts -og vedlikeholdsutvalg, støtter Arne Aakre sine synspunkter.

– Vi har hatt en god prosess sammen med Statens vegvesen Region sør, og jeg opplever at bransjen står samlet bak et ønske om drift- og vedlikeholdskontrakter hvor andre tildelingskriterier enn kun pris blir vektet. Det er positivt at entreprenørene blir belønnet for gode kontraktsbesvarelser, samtidig forplikter vi oss til å levere det vi legger frem i konkurransen, sier Bache.

Spent

Tore Jan Hansen er spent på hvordan bransjen vil respondere på to-konvolutt systemet med tildelingskriterier.

– Siden kontraktsformen ble innført i 2003 har kun laveste pris blitt vurdert, og dermed har vi også fått en bransjekultur på å kalkulere i en slik sammenheng, sier han.

Når konkurransen er gjennomført vil Statens vegvesen Region sør ta en grundig evaluering av prosessen. Da vil også bransjen sine syn bli vektlagt.

– Skal vi lykkes i en dreining på dette området er vi helt avhengig av en god dialog med våre leverandører, fastslår Hansen.

Utsatt til 8. mars

Drift- og vedlikeholdskontrakten Telemark Vest hadde i utgangspunktet tilbudsfrist 15. januar, men ble utsatt på grunn av usikkerhet knyttet til overgangen til regionreformen i 2020. Nå har brikkene falt på plass og kontrakten kommer ut i markedet denne uken. Ifølge Tore Jan Hansen vil kontrakten gå som planlagt uten endringer, og ny tilbudsfrist er satt til 8. mars.

– Vi fikk dessverre en utsettelse. Nå er vi opptatt av å gi entreprenørene tilstrekkelig med tid til å komme med gode besvarelser, sier Hansen.