<p>Proff- og innkjøpssjef Ronny Bakken og daglig leder Audun Løhre i Gausdal Landhandleri er klare til å gi gass for nye 80 år. Foto: Jørn Hindklev</p>Gausdal Landhandleri slo litt ekstra på tromma under årets Landhandlerimesse.Rørosvinduet på vant kåringen for årets stand på messa.

Gausdal Landhandleri gir gass mot nye 80 år – opp 12 prosent i 2017

Gausdal Landhandleri feirer 80 år i år. Det ble behørig markert under Landhandlerimessen i Håkons Hall i Lillehammer hvor 300 kunder ble med på feiringen. 80-åringen holder seg definitivt frisk og rask. I 2017 ble det vekst på hele 12 prosent.

Gausdal Landhandleri har i forbindelse med 80-årsjubileet slått ekstra på stortromma og arrangerte torsdag og fredag Landhandlerimessen i Lillehammer. Denne gangen i byens storstue Håkons Hall. Totalt 450 personer deltok på arrangementet, av de 300 proffkunder. 36 utstillere deltok på messen.

Slo på stortromma

– Både for kunder og leverandører ønsker vi å holde standarden høy på messa, men når vi nå feirer 80 år, slår vi litt ekstra på stortromma, sier proff- og innkjøpssjef Ronny Bakken i Gausdal Landhandleri.

Selv om ledelsen bedyrer at siktet er stabilt rettet fremover i tidshorisonten, fastslår daglig leder Audun Løhre at det er knyttet stolthet til 80-årsjubileet.

– Vi er stolte over at vi har klart å utvikle virksomheten. I løpet av historien har Gausdal Landhandleri kun hatt tre år med fall i omsetningen. Jeg tror du skal lete lenge etter tilsvarende resultater i andre bedrifter, sier han.

Tror på god gammeldags kundeservice

– Når Gausdal Landhandleri nå bikker 80 år. Hva er suksesskriteriene?

– Gausdal Landhandleri har et ekstremt fokus på fag, og vi tror på god gammeldags service i alle ledd av verdikjeden. Jeg skal ikke påstå at vi er så mye bedre enn alle andre i markedet, men vi tror å på det vi gjør og har svært lojale kunder. Enkelte har vært med oss fra dag en og lykkes godt i proffmarkedet med våre logistikk- og distribusjonsløsninger. Etter hvert som selskapet vokser, utvider vi også servicekonseptet geografisk, sier han.

Vekst på 12 prosent i 2017

Og Gausdal Landhandleri fortsetter den kraftige veksten. I 2017 ligger den på cirka 12 prosent. Omsetningen i 2017 ble cirka 1,4 milliarder kroner.

– I byggevaremarkedet er det proffmarkedet som vokser mest. Forbrukermarkedet er litt mer lunkent, fastslår Løhre.

Her kan byggevarekjeden vise til en vekst på 16 prosent.

– Gausdal Landhandleri er byggevarekjeden som har hatt høyest vekst i proffmarkedet tre år på rad, det er et resultat jeg er svært stolt av. Vi har en svært høy proffandel i vår virksomhet, sier Bakken.

Innkjøpssamarbeid skaper volum

Flere byggevarekjeder satser på egne precut- og elementfabrikker. Det er en retning Gausdal Landhandleri ikke har noen konkrete planer om å begi seg ut på.

– Vi ser at enkelte aktører går den veien, men i har ingen planer om en vertikal tankegang. Derimot ønsker vi spesielt mot privatmarkedet å være svært tydelige på ferdige utførte tjenester med klare priser på tjenestene, sier han.

Gausdal Landhandleri har de siste par årene hatt et innkjøpssamarbeid med Mestergruppen.

– Det betyr en felles avtaleforvaltning og at vi kjøper inn på Mestergruppens avtaler og er med i volumet ved forhandlinger, sier Bakken.

– Er dere avhengig av et slikt innkjøpssamarbeid?

– Ja, det blir stadig større avstand mellom små og store aktører. Vi fikk selv en aha-opplevelse etter at vi gikk inn i samarbeidet. For enkelte leverandører hadde vi ligget feil i pris. Avtalen har medført et økt volum for Gausdal Landhandleri ved at vi nå har truffet på prisene. Vi er også Mestergruppens foretrukne distribusjonspartner i Østlandsområdet for gruppes huskjeder, sier Bakken.

Tipper nedtur i 2019

– Kommer nedturen i 2018?

– Nei, jeg tipper 2019. Nå rapporteres det om kraftig nedgang i solgte boliger. Det vil påvirke byggevaremarkedet. Gausdal Landhandleri budsjetterer og er rigget for vekst i 2018, men vi må brette opp ermene og gjøre en god jobb og være til stede. 2019 vil nok bli et tøffere år, men en fordel for vår virksomhet er at vi ikke er større enn at vi fortsatt har store vekstmuligheter, sier han.

Gausdal Bruvoll ble på messen kåret til årets leverandør.

– Gausdal Landhandleri er en svært viktig kunde for Gausdal Bruvoll, som vi har hatt et svært tett samarbeid med i mange år. Byggevarekjeden står sterkt i vårt kjerneområde, og vi drar nytte av gode logistikk- og distribusjonsløsninger, sier Odd Jostein Haugen i Gausdal Bruvoll.

Gausdal Bruvoll ble kåret til årets leverandør. F.v. kategorisjef Kåre Bratholm i Gausdal Bruvoll, salgssjef Odd Jostein Haugen, assisterende salgssjef Øystein Aarnes (begge Gausdal Bruvoll) og proff- og innkjøpssjef Ronny Bakken i Gausdal Landhandleri. Foto: Jørn Hindklev