Arkivfoto.

Rusta åpner rekordmange varehus i 2018

Den svenske varehuskjeden Rusta trapper kraftig opp ekspansjonstakten. I 2018 skal inntil 20 nye varehus åpnes. «Rekordmange», sier administrerende direktør Göran Westerberg.

Den svenske varehuskjeden Rusta har hatt stor suksess i Norge etter lanseringen i 2014. I dag teller de hele 19 varehus her til lands, og 109 totalt. Nå girer de opp ekspansjonstakten ytterligere. Planen er å åpne inntil 20 nye varehus i løpet av året fordelt på Norge, Sverige og Tyskland.

– Vi har aldri før etablert så mange varehus i løpet av ett år, sier administrerende direktør Göran Westerberg i en pressemelding.

8 nye varehus til Norge

Åtte av de 20 nye varehusene skal etter planen åpnes i Norge. I starten av april klippes snoren i Arendal og Hamar. Kort tid etter står Haugesund, Stord, Lyngdal, Orkanger og Kongsberg for tur. I tillegg er det flere nyåpninger i vente. Til sammen vil Rusta telle minst 27 varehus i Norge innen samme tid neste år.

– 2018 blir et hektisk år. Til nå har vi åpnet ett varehus i måneden fordelt på Norge, Sverige og Tyskland. Fremover vil vi doble ekspansjonstakten, forteller Westerberg.

Skal tredoble antall varehus i Norge

De 8 nye varehusene i Norge kan med andre ord fort bli langt flere. Varehuskjeden søker aktivt etter flere lokaler, og Göran Westerberg kan fortelle at det eneste som bremser er hvor mange passende lokaler de kan finne.

– Det handler ikke om penger, kapasitet eller mangel på vilje fra vår side. Norge bidrar positivt til lønnsomheten. Dersom vi finner passende lokaler med god beliggenhet, så åpner vi enda flere. Per i dag er strategien vår i Norge å fortsette å åpne varehus, enkelt og greit. Ambisjonen er å åpne oppimot 60 varehus i landet, konstaterer Rusta-sjefen.

God start for Rusta i Norge

Kun ett år etter norgeslanseringen i 2014 nådde Rusta en million betalende kunder. I dag har Rusta Norge over 300 ansatte, salgsflater på totalt 35 000 kvadratmeter, og over 3,2 millioner betalende kunder. Westerberg mener dette lover bra for 2018.

– Norgeslanseringen har vært en braksuksess. Vi har blitt godt mottatt og ser gode muligheter til å vokse videre. Neste år satser vi på å passere milliarden i omsetning på det norske markedet, avslutter Westerberg.

I fjor nådde Rusta-konsernet en salgsøkning på 15 prosent, med et nettoresultat på over 350 millioner kroner. I tillegg lanserte varehuskjeden sin kundeklubb i Norge, noe de håper skal bidra til økt salg og enda flere lojale kunder. Kundeklubben har eksistert i Sverige i ett år, og har allerede rukket å bli en braksuksess med over 1,65 millioner medlemmer.