Rett før skytebas Kari Anne Sand smeller sin fjerde E134-salve. Foto: Kjell Wold/Statens vegvesenFoto: Kjell Wold/Statens vegvesenTsjekkias ambassadør Jaroslav Knot på tredje E134 og Kongsbergbesøk. Foto: Kjell Wold/Statens vegvesenFoto: Kjell Wold/Statens vegvesenFoto: Kjell Wold/Statens vegvesen

Diplomatisk gjennomslag på E134

Med Tsjekkias ambassadør, en fylkesvaraordfører og to ordførere til stede ble sjette og siste gjennomslag på E134-tunnelene i Kongsberg markert torsdag 25. januar.

Da ble det lys i enden av Vollåstunnelen i Saggrenda, fire måneder og en uke etter det første gjennomslaget i Moanetunnelen 18. september, melder Statens vegvesen i en pressemelding.

I oktober var det Svartåstunnelen sin tur med gjennomslag i begge løp med få dagers mellomrom. Sent i november og tidlig i desember 2017 ble det lys i begge løp i Kongsbergtunnelen.

420 meter

Og nå altså 420 meter lange Vollåstunnelen innerst i Lassedalen på veg mot Koppervollane og Meheia. Kongsbergordfører Kari Anne Sand var som vanlig skytebas, også det for fjerde gang.

Den innsatsen ble belønnet med diplom til Kongsbergordføreren for vel utført jobb.

På torsdagens gjennomslag ble hun også ledsaget både av fylkesvaraordfører og partifelle Olav Skinnes og ordfører i Notodden, Gry Fuglestveit Bløchlinger.

Seks på 130 dager

De siste 130 dager har det vært gjennomslag i seks tunnelløp og fire tunneler på til sammen noe over åtte kilometers lengde. Vollås-, Moane-, Svartås- og Kongsbergtunnelen utgjør drøye fire kilometer med ny europaveg.

Tsjekkiske Metrostav AS har vært ansvarlig for drivingen av Moanetunnelen og Vollåstunnwelen på delstrekningen Trollerudmoen-Saggrenda. Denne delentrepresisen har tsjekkerne delt med norske HAG Anlegg fra Agder og Bertelsen og Garpestad fra Rogaland.