Ny fv. 213 Skiftesvik-Marikoven vil komme som en utvidelse av dagens veglinje i partiet forbi Kvitaneset. Foto: Knut Opeide/Statens vegvesen

Dropper tunnel på fv 213 Skiftesvik–Marikoven

Statens vegvesen går inn for at ny fylkesveg 213 Skiftesvik–Marikoven, som er en del av Askøy-pakken,  blir bygd i daglinje, og går ikke videre med tunnel-alternativet.

Det har vært nærmere vurdering av de to alternativene. 

- Grunnundersøkelser med seismikk-sprengning viser at tunnel-alternativet blir vanskelig å gjennomføre. Eventuell bygging av tunnel vil også kreve reguleringsendring. Dette vil i så fall forsinke prosjektet med fra ett til to år, melder vegvesen.no.

Fjelloverdekningen for tunnelen skal være for dårlig. 
- Fjellkvaliteten er også slik at det er lite gunstig med tunnel. Overslag antyder at prisen for tunnelen blir vesentlig dyrere enn en utvidelse av dagens fylkesveg i dagen i det bratte fjellpartiet mellom Marikovneset og Marikoven, heter det i meldinger.
Ved å sprenge en utvidet vegløsning langs dagens veglinje, vil fylkesvegen i perioder være stengt. Statens vegvesen vil ta sikte på å gjennomføre prosjektet slik at det blir minst mulige hindringer for trafikken til og fra Marikoven gjennom byggeperioden.

Statens vegvesen vil gå videre med prosjektering og kjøp av grunn til den nye vegen. Dette vil pågå gjennom hele 2018 og deler av 2019.

Bygging av ny fylkesveg Skiftesvik–Marikoven vil kunne starte tidligst i slutten av 2019. Byggetiden ventes å bli på mellom halvannet og to års tid.