Bygg.no Meny
Les Byggeindustrien digitalt

  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Leder
  • Øvrige »
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Vei og Anlegg
  • Hage
  • Stillinger
  • Digitalarkiv
  • RSS
  • Nyheter på din side
  • Tips oss
  • Abonnement
  • Annonser
  • Kontakt oss
  • Meld deg på nyhetsbrev
Siste 30 ▼
  • Vannsenter kan bli pengemaskin 23.04.2018 09:45
  • – 8 av 10 i BAE-næringen er ikke klare for nye personsvernsregler 23.04.2018 09:38
  • Utflyttingen fra Oslo øker kraftig 23.04.2018 09:35
  • Verktøytyveri i Bergen 23.04.2018 09:32
  • Bravida tar igjen inn 150 lærlinger 23.04.2018 09:30
  • Norges første fossilfrie anleggsprosjekt 23.04.2018 08:50
  • Skanska i gang med sikkerhetskampanje for 240.000 ansatte 23.04.2018 08:43
  • Rørosbanen åpnet for trafikk 23.04.2018 08:15
  • Konflikt om det nye regjeringskvartalet kan havne i retten 22.04.2018 23:38
  • Store endringer for Statens vegvesen 22.04.2018 22:28
  • Carew krever 22,5 millioner kroner av investor 22.04.2018 21:30
  • Erna Solberg møtte familier som bor under fjellet Mannen 22.04.2018 21:28
  • NVE ber folk holde seg unna oversvømt Glomma 22.04.2018 21:27
  • 34 konkurser i uke 16 22.04.2018 19:18
  • 19.800 besøkte Hagemessen i helgen 22.04.2018 19:00
  • Her er guttas favorittsyssel i hagen 22.04.2018 16:19
  • Forlenger dyrkesesongen med drivhus og kompostbinge i ett 22.04.2018 12:12
  • Nordlandsbanen henger i løse lufta - fortsatt skredfare 22.04.2018 11:53
  • Finanskomiteen sier trolig ja til mer penger til Stortingets byggeprosjekt 22.04.2018 11:52
  • Flom og oversvømmelse stenger flere veier i Trøndelag 22.04.2018 11:50
  • 6782 besøkte Hagemessen lørdag 21.04.2018 18:19
  • Lanserer utebenk med varme, ledlys og mobillader 21.04.2018 16:45
  • Vårslipp med Finn Schjøll 21.04.2018 12:50
  • Fullt fart på terrassen hos Thaugland 21.04.2018 10:36
  • AF Gruppen og OBOS etablerer felles oppstartssatsing - første investering Spacemaker 21.04.2018 09:41
  • Se videoer fra Hagemessen 20.04.2018 23:46
  • Høytflyvende rørfornying på Akershus festning 20.04.2018 22:10
  • Byggmann vokser 20.04.2018 22:02
  • Arrangerte fagdag hos Jackon på Sotra 20.04.2018 21:59
  • Flexit tilbakekaller baderomsvifte 20.04.2018 21:53
Sist oppdatert: 23.04.18, 09:53
Pierre-André de Chalendar var nylig på besøk hos Glava i Askim. Foto: Saint-Gobain

- Norge veldig viktig marked for Saint-Gobain

  • Vannsenter kan bli pengemaskin

  • – 8 av 10 i BAE-næringen er ikke klare for nye personsvernsregler

  • Utflyttingen fra Oslo øker kraftig

  • Verktøytyveri i Bergen

Nettleder

Store endringer for Statens vegvesen

Les også:

  • Stadig grønnere byggenæring
  • Kontrollrådet sterkt medvirkende til utviklingen av norsk betongbransje
  • Stor interesse rundt Fornebu
  • Viktig med forutsigbarhet innen jernbanesektoren
  • Må bli flinkere til å påvirke i Europa
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Bjarne Haugland

«Vannsenter kan bli pengemaskin»
Les mer

Les også:

  • Smittet av oljesyken?
    Per Jæger
  • Prosjektsamarbeid: Konkurransetilsynet må gi bedre veiledning
    Odd Stemsrud
  • Gleden ved å eie
    Egon Holstad
  • Trenger kvinner å fristes?
    Solgunn Jacobsen Gudmundset
  • Kultur for bevegelse
    Morten Grongstad
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Vannsenter kan bli pengemaskin
  • – 8 av 10 i BAE-næringen er ikke klare for nye personsvernsregler
  • Utflyttingen fra Oslo øker kraftig
  • Verktøytyveri i Bergen
  • Bravida tar igjen inn 150 lærlinger
  • Norges første fossilfrie anleggsprosjekt
  • Skanska i gang med sikkerhetskampanje for 240.000 ansatte
  • Rørosbanen åpnet for trafikk
  • Konflikt om det nye regjeringskvartalet kan havne i retten
  • Store endringer for Statens vegvesen
Gå til arkiv

Siste prosjekter

Lade skole

Flere prosjekter

  • Bremnes ungdomsskule og Bømlo symjehall
  • BB110
  • Nor Tekstil
  • Gartnerhagen 6
  • Egebergkvartalet
  • Lillebyleiligheten
  • Torvkvartalet
  • Hasle Linje, Bøkkerveien 5
  • Powerhouse Drøbak Montessori Ungdomsskole
  • Losjeplassen Vest
  • Cramo Haukås
  • Kringsjå studentboliger
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Skanska bygger boliger på Svalbard

Flere kontrakter

  • Peab bygger Brensholmen skole
  • Statoil tildeler milliardkontrakt til Aibel
  • AF signerte for Storlia kraftverk
  • Nytt oppdrag til AF Gruppen på Hasle
  • Kruse Smith fikk barnehagekontrakt
  • Entra inngår kontrakt med Varden om rehabilitering av Tollbodene
  • Mesta scoret best da driftsentreprenørene ble vektet for første gang
  • WSP skal utrede nytt kombinert lager og deponi for radioaktivt avfall for Statsbygg
  • NCC bygger om fergekaier for el-drift
  • Svevia signerte kontrakten på Nord-Norges største driftskontrakt
  • BetonmastHæhre bygger Kamfjordverven i Sandefjord for Wolff Eiendom
  • HENT skal bygge Ersta Nya Sjukhus
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • 19.800 besøkte Hagemessen i helgen

  • Forlenger dyrkesesongen med drivhus og kompostbinge i ett

  • 6782 besøkte Hagemessen lørdag

  • Vårslipp med Finn Schjøll

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet Sted
24.04.2018 Boligkonferansen 2018 Oslo
24.04.2018 Norges bygg- og eiendomskonferanse 2018 Bergen
02.05.2018 Vei og Anlegg 2018 Hellerudsletta
22.05.2018 BFOs årsmøtekonferanse 2018 Bergen
31.05.2018 Entreprenørdagen 2018 Scandic Nidelven, Havnegata 1, Trondheim
07.06.2018 ERMCO 2018 Congress Oslo
14.06.2018 Praktisk prosjektledelse 2018 Oslo
17.10.2018 Det Norske Byggemøte 2018 Meet Ullevål, Oslo, Norge
17.10.2018 Building Green Det gamle museet i Oslo
18.10.2018 NOBB Konferansen 2018 Radisson Blu Holberg Plass, Oslo
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Hagemessen 2018 del 3

  • Hagemessen 2018 del2

  • Hagemessen 2018 del 1

  • Stemningsklipp fra Byggedagene 2018

Vis flere videoer

Tips oss

Saint-Gobain har de senere årene vokst seg frem som en av de virkelige gigantene i den norske byggenæringen. Toppsjef Pierre-André de Chalendar i Saint-Gobain var nylig på norgesbesøk for å se nærmere på utviklingen i landet, og han var fornøyd med hva han fikk se.

facebook twitter linkedin mail print

Arve Brekkhus

Publisert: 24.01.2018 08:17. Sist endret: 24.01.2018 08:23.

Fakta om Saint-Gobain

 

* Omsatte for 39,1 milliarder Euro i 2016
* Har 170.000 ansatte
* Er tilstede i 67 land
* Ble etablert i Frankrike i 1665 som kongelig glassleverandør under styret til Louis XIV
* Har totalt over 100 merkevarer i konsernet
* Leverer inn 380 patentsøknader hvert år
* Hvert fjerde produkt i basen til Saint-Gobain eksisterte ikke for fem år siden

- Norge representerer et veldig viktig marked for Saint-Gobain. Det er et av de ti viktigste landene i konsernet, og har de desidert høyeste salgstallene i forhold til befolkningen, sier Chalendar til Byggeindustrien.

Konsernet har nylig gjennomført to store oppkjøp som ytterlige har styrket grupperingens posisjon i Norge. I fjor høst ble det klart at de gjennomførte et oppkjøp av den tradisjonsrike milliardvirksomheten Glava. De var tidligere inne på eiersiden med 17 prosent i Glava, som også har benyttet rettighetene til å bruke Saint-Gobains spinnerteknologi i sin isolasjonsproduksjon. Nå eier Saint-Gobain 100 prosent av det tidligere familieeide selskapet.

Fakta om Saint-Gobain i Norge

 

* Saint-Gobain har vært til stede i Norge gjennom glassmarkedet siden 1973
* Omsetter samlet for rundt to milliarder euro, rundt 19 milliarder kroner, i Norge og er 4.700 ansatte
* Har 15 fabrikker og 175 utsalgssteder
* Saint-Gobains siste oppkjøp i Norge: Brødrene Dahl (2004), Gyproc (2004), Weber (2008), Optimera (2008), Glava (2017) og Per Strand (2018)

Nylig ble det også kjent at Saint-Gobain gjennom Optimera kjøpte det nord-norske selskapet Per Strand AS. Med dette vil konsernets selskaper omsette for rundt to milliarder euro, eller rundt 19 milliarder kroner, i Norge.

Sentral i norsk satsing
Chalendar selv har vært en viktig pådriver for storsatsingen i Norge, og ikke bare gjennom de siste oppkjøpene. I perioden 2003 til 2005 arbeidet han som ansvarlig for byggevaredistribusjonen i konsernet, og det var også på den tiden de startet storoffensiven i Norge.

– Vi kjøpte Brødrene Dahl i 2004 noe som markerte en ny satsing i Norge, sier Chalendar. I 2008 ble også Optimera kjøpt for å styrke distribusjonssatsingen. På produksjonssiden, som opererer helt separat fra distribusjonsdelen av konsernet, startet satsingen i Norge med oppkjøpet av Gyproc i 2004, og ble etterfulgt av kjøpet av Weber i 2008. Da var Chalendar gått inn som konsernsjef i Saint-Gobain, og i de påfølgende årene har konsernet stadig styrket sin tilstedeværelse innen begge disse markedene.

– Jeg er meget godt fornøyd med utviklingen i Norge, både innen produksjons- og distribusjonsleddet. Med Glava og Per Stand innlemmet i konsernet står vi nå godt rustet til videre vekst i det norske markedet, legger Chalendar til. Han understreker at det ikke er noen vertikal integrasjon mellom de to ulike divisjonene i konsernet - all handel skjer på samme vilkår som handel med andre.

Selv om oppkjøpstakten har vært stor de senere årene, ligger det ikke noen nye større oppkjøp like rundt neste sving.

– Totalt kjøpte vi 30 selskaper i Saint-Gobain på verdensbasis i 2017 – og Glava representerte det største oppkjøpet. Veksten i Norge har vært kraftig, og det er stor interesse rundt produktene. Vi mener vi nå er godt rustet til å bygge videre på våre løsninger, sier Chalendar.

Har etablert Saint-Gobain Norge

Photo PAC
 

Pierre-André de Chalendar. Foto: Saint-Gobain

I etterkant av oppkjøpet av Glava har Saint-Gobain gjort noen endringer i organiseringen i tre av merkevarene de representerer i Norge.

- Det innebærer at Glava, Weber og Gyproc samles i det nyopprettede selskapet Saint-Gobain Norge, med Glavas Jon Karlsen som leder. Glava, Weber og Gyproc vil fungere videre som tre selvstendige merkevarer, men samles i ett overbyggende selskap for å hente ut synergier gjennom det felles eierskapet og muligheter de tre merkevarene representerer for å skape enda bedre løsninger overfor våre kunder, sier Thierry Lambert, som er styreleder i Saint-Gobain Norge, og leder for Saint-Gobain i de nordiske og baltiske landene.

Pierre-André de Chalendar var nylig på besøk i Norge for å se nærmere på flere av virksomhetene i landet. Blant annet besøkte han Glava-fabrikken i Askim og møtte Optimera-sjef Asbjørn Vennebo.

- Vi er meget godt fornøyde med å få Jon Karlsen til å lede satsingen på byggevareproduksjonen gjennom Saint-Gobain Norge, sier Chalendar. Samtidig skryter han av måten Asbjørn Vennebo har ledet Optimera til en kraftig vekst innen handelsleddet.

Leca fortsetter som eget selskap
Et av næringens mest kjente merkenavn, Leca, som tidligere var en del av Weber, fortsetter som eget selskap. Blokk-produktene skal derimot fortsatt distribueres gjennom Weber.

- Vi har skilt Leca ut fra Weber, og kjører Leca som eget selskap og merkenavn – og jobber enda sterkere inn mot nye markeder for disse produktene. Vi forventer ytterligere vekst og utvikling fra Leca - ikke minst gjennom Filtralite-løsningene – som er et spennende konsept. Vi har også god tro på vekst innen bruk av løs-leca, påpeker Lambert.

- Skal tilby løsninger
Chalendar ser to viktige trender som vil prege både det internasjonale og norske markedet i tiden fremover.

- Den store veksten er representert gjennom å tilby løsninger og ikke enkeltprodukter. Her er vi nå godt rustet gjennom at vi kan tilby et bredt spekter av produkter som kan settes sammen i ulike systemer og løsninger – hvor vi også sitter på distribusjonskanalene. En slik utvikling vil bli spesielt viktig i land som Norge, hvor lønnskostnadene er høye, påpeker Chalendar.

Et annet viktig moment han drar frem, omhandler klima og energibruk.

- Bygningers energibruk blir stadig viktigere. Da tenker vi ikke først og fremst på de tekniske løsningene – men hvordan kundene opplever boliger og bygg gjennom komfort og bruksmønster. Hvordan kan vi tilby gode og energieffektive bygg med fokus på komfort og et godt inneklima er noe som har stort fokus i Saint-Gobain. Dette innebærer enda mer kontakt med sluttkunden – der vi ikke bare selger et produkt men en opplevelse og komplette løsninger - og innen dette området er man kommet langt i Norge For å lykkes med å levere gode produkter med en slik bakgrunn, er logistikken og tilgang på hele verdikjeden avgjørende, og her sitter vi på gode løsninger. Dessuten vil det bli en viktig oppgave for oss å fortelle entreprenørene og byggmestrene hvilke konsepter vi kan tilby, mener Chalendar.

Konsernsjefen i gigantkonsernet er i tillegg fornøyd med at hans norske virksomheter har vært dyktige med å kunne tilby produkter hvor man har fokusert på å redusere fotavtrykket.

- Jeg er veldig stolt for at vi i vår byggevareproduksjon i Norge har 100 prosent grønn elektrisitet og at vi har jobbet mye med å utvikle klimavennlige løsninger. Som en del av dette vil også lokal produksjon forbli viktig, både med tanke på energibruken og minimering av frakt. Dermed kommer vi definitivt til å være en desentralisert organisasjon i tiden fremover – også i Norge, slår Chalendar fast.

 

Foto: Saint-Gobain

Nøkkelord:

Byggevare, Byggevarer
 

Norges første fossilfrie anleggsprosjekt

 

Skanska i gang med sikkerhets-
kampanje for 240.000 ansatte

 

Bravida tar igjen inn
150 lærlinger

 

– 8 av 10 i BAE-næringen er ikke klare for nye personsvernsregler

EUs forordning for personvern, The General Data Protection Regulation (GDPR), blir norsk lov i slutten av mai. En undersøkelse blant norske ledere, viser at byggenæringen henger etter i tilpasningen.

Bolig. 

Utflyttingen fra Oslo øker kraftig

 

Verktøy-
tyveri i Bergen

Annonsørinnhold
 


Har du råd til å la taket ditt bare være et tak?


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27
    0170 Oslo
  • Postadresse

    Postboks 6831
    St. Olavs plass
    0130 Oslo
  • Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Redaksjonssjef

    Frode Aga
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Fagpressen

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien